Image
01/10/2012

LEFTO: "Ik slaap zes uur per nacht."


DJ Lefto is een muzikale veelvraat, een kritische luisteraar. Zijn muziekweg telt, maar hij gaat op zoek voor jou. Wat wij absoluut moeten horen, dat is zijn zoektocht. Met de compilatie Lefto vol.1 krijg je alvast een voorsmaakje van een gigantisch rijke muziekplaneet, die hij elke dag grondig en dolgraag omspit tot wij weer een paar parels rijker zijn.

GUIDO: Vanwaar die 'Volume 1'?

Lefto: Nog volumes graag! Ik wou een cd uitbrengen die de radioshow op Studio Brussel weerspiegelt na twaalf jaar. Voor Top Notch, het platenlabel, was het ook een uitdaging en nieuw terrein om te ontginnen. Universal België en Nederland stapten zonder twijfelen mee in dit idee en zien het als een mooi prestigeproject.

GUIDO: Wist je vlug wie en wat je erop wou?

Lefto: Dat gaat nogal intuïtief. Songs waar je echt fan van bent en die ik vaak speel in de radioshow of als ik dj. Sommige artiesten zitten op Universal, die gaan dan makkelijk, Michael Kiwanuka bijvoorbeeld. De meeste artiesten zijn onafhankelijk en dat was voor een groot label als Universal toch wel nieuw. Mailen naar de artiest zelf, zonder tussenstappen. (lacht) Er staat een Flying Lotus exclusive op. De meeste muzikanten ken ik ook persoonlijk.

Guetta-toestanden

GUIDO: Jij bent de laatste jaren een mooie, interessante muzikale weg aan het afleggen.

Lefto: In ’99 is het begonnen als een pur sang hiphopshow. Het was ook de gouden tijd van de hiphop, elke week nieuwe klassiekers. Rawkus Records, Company Flow, High & Mighty, Brick Records… Hiphop is daarna ook fel veranderd, vanaf het moment dat de muziekindustrie zich er écht mee is gaan moeien.

GUIDO: Ontgoocheld geraakt?

Lefto: Er waren nog steeds goeie albums, maar véél minder. Ik heb altijd van meerdere genres gehouden; breaks, originals en van daaruit jazz, soul, funk, bossa… Braziliaanse muziek, vandaar naar drumritmes, dan via ritme naar meer housy dingen, afro-house, afro-beats. Blij dat ik daarin terecht ben gekomen, eerder dan in David Guetta-toestanden. Ik ken een dj uit Kroatië, Eddy Ramich, die me vertelde dat toen hij in Parijs ging draaien, Guetta de drankjes rondbracht. (grote glimlach) Door een andere, makkelijkere weg te bewandelen, vliegt Guetta nu wel met een personal jet. Ik kies voor mijn weg, muziek met een ziel en emotie. Inspiratie die van ergens diep komt, soms van waar het echt pijn doet, maar het is tenminste niet oppervlakkig.

GUIDO: Zijn er helden van hun voetstuk gevallen?

Lefto: Madlib is veel minder creatief dan vroeger, hij maakt het zich makkelijker. Spijtig. Maar er zijn ook nieuwelingen. Oddyssey in hiphop bijvoorbeeld, Disclosure in house of nieuwe artiesten als Jay Electronica, of de hele hiphopscene in New York, die voor het eerst in jaren aan het herleven is. Joey Badass, echte retromania daar, 17 jaar, ongelooflijke mc. New York is al jaren dood op het vlak van muziek, het werd tijd!

Diggen

GUIDO: Zo breed, hoe kan je dat nog bijhouden?

Lefto: Ik slaap zes uur per nacht! Mijn enige drug is dingen leren kennen, opzoeken, waarvan ik denk dat mensen ze moeten horen. Daar leef ik voor. Ik dig graag, zoeken in die massa’s muziek. In de winkels voor de ouwe stuff en op internet voor de ouwe en de nieuwe stuff. Ik dig dubbel! Internet heeft de muziek niet vermoord, ik koop mp3’s en vinyls en cd’s. Dus… ik koop nog meer dan vroeger. (lacht)

GUIDO: Is de drager voor jou belangrijk?

Lefto: Je moet denken aan de mens die aan het dansen is, die danst met de waves, de frequenties die hij uit de klankkasten binnenkrijgt, de drager telt daar niet. Veel puristen vergeten bijvoorbeeld al dat vinyl vandaag digitaal geperst wordt! De sound die je in een club hebt, is wél heel belangrijk voor mij, daar staan of vallen je feesten mee. Iemand die een goeie sound hoort, die niet pijn doet aan de oren, die zal gewoon langer dansen, omdat hij veel meer de sfeer van de muziek kan voelen en vatten. Luid staat niet gelijk met goed.

GUIDO: BBC-dj Gilles Peterson is voor jou van groot belang.

Lefto: Hij is voor mij de beste persoon met wie ik over muziek kan praten. Hij heeft zoveel kennis. Het is heel moeilijk om Gilles een jazzplaat te tonen die hij niet kent. Ook Jayrock is een grote inspiratie van muziek. Heel grappig, een artiest waar ik naar opkeek en waar ik nu een hotelkamer mee deel. Veel invloeden van producers, net omdat ik ook zelf beats maak. Gilles is voor mij echt een brother from a different mother. DJ Sinbad ook, een partner in tunes van Gilles ook. Muzikaal zitten we echt op dezelfde lijn.

De missionaris

GUIDO: Hoe breng jij je dagen door?

Lefto: Nesquik! Demo’s downloaden, ichatten, praten met muzikanten van overal, netfora afschuimen, onlineshops checken. Na een tijd heb je wel een netwerk waarop je kan vertrouwen. De gemakkelijkste weg is zeker niet de beste. Iedereen houden die je leert kennen onderweg.

GUIDO: Heb je het gevoel dat je bent waar je wil zijn?

Lefto: Ik kan nog veel meer doen voor de gemeenschap die met muziek leeft, hier in België en over de hele wereld. Ik wil als een soort missionaris muziek aan de mensen brengen. De Franstalige kant van België veroveren, da’s ook nog een opdracht, de radio in Wallonië overstag krijgen. Ook met World Wide Festival wil ik meer gaan doen, want dat past perfect bij mijn visie. Met dat festival brengen we goeie line-ups van stad naar stad, van Brussel naar Parijs, naar Londen. En ik begin ook op de verschillende World Wide Festival-plaatsen steeds meer Belgen te zien, die reizen mee en dat is wat ik wil bereiken. Het is ook het beste festival: geen modder, lekker eten, mooie locaties, van een strand tot een amfitheater in open lucht, tot een podium op een pier. Daar zie ik mijn toekomst.

GUIDO: Hoe neem je een nieuw land in je op, als je daar aankomt?

Lefto: Manilla bijvoorbeeld. Het is er verschrikkelijk warm, beladen, vochtig weer. Druk. De mensen leven buiten. Dan ben je al meteen benieuwd. Hoe gaat de scene hier zijn, is er een scene, wat vinden ze leuk, hoe anders zal het zijn? Als je dan de mensen ontmoet van de organisatie, verneem je beetje per beetje hoe het in elkaar zit. Het is altijd een verrassing. Manilla was echt een feest. En tegelijk is dat ook niet in alle Aziatische landen zo. De eerste uren zijn altijd razend interessant.

De locomotief

GUIDO: Heb je raad voor beginnende muziekdiggers?

Lefto: Doe wat je denkt dat goed is voor jou en wees eerlijk tegenover jezelf. Ga niet iets doen dat een ander al doet, gewoon om mee te willen zijn. Doe wat jij leuk vindt, dat is heel belangrijk. Doe het ook niet voor de centen. Doe niet gewoon mee. ‘Everyone’s jumping on everyone else’s train’ zoals Parra op een trui printte.

GUIDO: En Robert Smith van The Cure zong.

Lefto: Het is veel leuker om een locomotief te zijn dan een wagon. En je weet en voelt na een tijd ook wel of iets goed is, of het je iets doet. De intro moet goed zitten en op een zeker moment is er iets dat moet komen. Als het niet komt, laat dan maar. Eigenlijk is het simpel, maar ik denk dat producers het toch niet altijd vatten. Producers die geen dj zijn, de link om aan de mensen te denken die op hun muziek zouden moeten dansen, is er niet altijd. Ze snappen niet altijd wat iemand die wil dansen en feesten eigenlijk wil. Een dj die beats maakt, doet dat meer met de feesters in zijn achterhoofd. Op dat moment gaan de mensen zot worden op de dansvloer, dat moet je weten! Als je muziek maakt om te dansen natuurlijk. Ik denk aan Hudson Mohawke, die beheerst dat momenteel tot in de perfectie.

GUIDO: Ik ging net je mening vragen over Mohawke!

Lefto: ‘Fuse’, van op zijn debuut Butter, heeft hem gelanceerd en ook gebracht waar hij nu staat met Lunice en TNGHT, hun beider project. Die ep, net uit, is héél sterk. Als je dat gaat horen, knettergek! Heerlijke tracks. Uiteindelijk is het heel simpele muziek, maar ze moet absoluut perfect zitten of het werkt niet. Bij HudMo werkt het, elektronische crunk! Als Kanye West aan je deur komt kloppen om beats te kopen, dan weet je het wel! De formule is simpel, maar ze perfect uitvoeren is zó moeilijk. De zwaarste beat die ik maar niet mag hebben van HudMo, die ik wou hebben, heeft Kanye blijkbaar net gekocht.

GUIDO: Laat nu maar die track horen!

(LAD)


 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Vierde Nachtwacht-film komt eraan, met deze acteurs

Nostalgie troef, want de vierde Nachtwacht-film is in productie, met als titel Het Kristal van het Kwaad. [...]

16/06/2025

Antwerpse studenten verwelkomen vijfde campushond

De studenten van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen hebben er een wel heel bijzondere studiecoach [...]

13/06/2025

Vierde seizoen van '2DEZIT' laat innerlijke demonen los

Het is bevestigd: 2DEZIT keert terug voor een 4DEZIT. De opnames van het vierde seizoen zijn in april [...]

29/05/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84