Image
24/10/2012

Amour

Michael Haneke, de sombere chroniqueur van het menselijke noodlot, heeft na het ontnuchterende meesterwerk Das Weisse Band alweer een film afgeleverd die je treft als een vuistslag in het gezicht.


Met zijn statische, genadeloos observerende camera volgt hij een hoogbejaard koppel in hun Parijse flat. Het zijn gedistingeerde mensen, cultuurliefhebbers met een rijpe portie savoir-vivre in hun oude botten. Tot de vrouw een beroerte krijgt, hulpbehoevend wordt en de naderende dood het koppel steeds meer in een wurggreep neemt. Hun wereld vernauwt tot een aantal onvermijdelijke dagelijkse rituelen. Leven wordt overleven. In de handen van een andere regisseur had dit een melodrama kunnen worden over onvoorwaardelijke liefde tussen levenspartners, maar dan ken je Haneke nog niet. Hij ontleedt de Liefde uit de titel met een scalpel, tot enkel nog een skelet overblijft, een aanpak die recht naar de keel grijpt. Op den duur komen de muren van het appartement op je af, middels een magistrale reeks shots van de landschapsschilderijen die de man en vrouw gedurende hun leven hebben verzameld. Ze verbeelden de afgesloten buitenwereld, die voor deze mensen neerkomt op een ingekaderd verleden. Amour, dit jaar winnaar van de Gouden Palm in Cannes, is een ijzingwekkend sterke film die de eindigheid van het leven zonder enige verbloeming tastbaar maakt.

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Februari heeft dit jaar een extra dag: Guido legt uit

Elke vier jaar heeft de maand februari één extra dag, en ook in 2024 is dat het geval. Wat is een schrikkeljaar [...]

29/02/2024

Vormingsmoment rijbewijs opnieuw verplicht vanaf 1 maart

Opgelet voor wie zijn rijbewijs wilt halen, want vanaf 1 maart veranderen er enkele zaken. Zo moeten [...]

28/02/2024

VUB-vrijwilligers zorgen voor extra groen in Etterbeek

In Etterbeek hebben studenten en personeel van de Vrije Universiteit Brussel 485 bomen en planten gepland [...]

27/02/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84