Studenten zeggen beter te presteren dankzij Facebook
Uit een enquête bij de Artesis Plantijn Hogeschoolstudenten in Antwerpen blijkt dat de helft denkt betere examens af te leggen dankzij Facebook. Bijna alle studenten gebruiken de sociale netwerksite om informatie uit te wisselen over lessen en taken. Per klas of zelfs per groepswerk worden aparte groepen aangemaakt waarin studenten samen opdrachten maken of voorbereiden. Tijdens de examens gaan de berichten vooral over de leerstof en worden vragen gesteld en eventuele examenvragen uitgewisseld. 48 procent van de bevraagde studenten meent dat ze dankzij Facebook beter presteren op examens en veel studenten zijn van mening dat je niet mee bent als je geen gebruik maakt van Facebook. Ze vinden Facebook ook handiger dan de studentenplatformen van de school. Zo’n 8 procent van de studenten ervaart echter wel stress door studiegerelateerd Facebookgebruik, en dat kan ook niet de bedoeling zijn. De onderzoekers waarschuwen trouwens voor mogelijk ontbrekende of foutieve informatie die studenten via het sociale netwerk aanleveren. Dubbelchecken is hier de boodschap.
(LM)