Image
12/08/2013

Rik Torfs: a man with a plan


Kersvers Leuvens rector Rik Torfs heeft grootse plannen. Zo pleit hij ervoor om de slaagcijfers die afgestudeerden van het middelbaar in het hoger onderwijs halen openbaar te maken. In De Standaard vertelt Torfs hoe slecht het gesteld is met de kwaliteit van ‘ons’ middelbaar onderwijs en welke gevolgen dat heeft voor het slaagpercentage van de eerstejaars. "Het secundair onderwijs leidt nu leerlingen op die later in het hoger onderwijs ontsporen. Zo zit de frustratie er al ingebakken. Je schept verwachtingen die niet waargemaakt worden", klinkt het. "Die discussie hebben de universiteiten onvoldoende mee gevoerd bij de recente hervorming van het secundair. Ik betreur dat." Daarnaast heeft Torfs ook een mening over het inschrijvingsgeld. "Als we het zouden verdubbelen, zou dat enorme consequenties hebben. Ik huiver voor verkapte sociale selectie. Studiekosten blijven, ook voor middenklassegezinnen, een zware dobber, zeker als ze verschillende studerende kinderen hebben. Hoger onderwijs moet toegankelijk blijven." Ten slotte haalt Torfs ook de oriënteringsproef aan, die studenten moet helpen kiezen welke studierichting het beste bij hen past, om zo de slaagcijfers in de hoogte te krijgen. Die toegangsproef mag niet bindend zijn, zodat studenten die het eerste semester een beetje op de sukkel waren na één semester alsnog kunnen overstappen naar een andere opleiding. “Als ze dan na het tweede semester wel slagen, hebben ze geen jaar verloren.”

(SVR)

 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

70 werken van Banksy komen naar Brussel

Deze zomer opent de interactieve tentoonstelling Banksy: Genius or Vandal zijn deuren op de Grote Markt [...]

16/04/2021

Een McDonald’s bestelpaal bij je thuis? Het kan!

Goed nieuws voor fans van de fastfoodketen McDonald’s. Sinds kort kan je namelijk een bestelpaal [...]

14/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84