Image
16/12/2003

Om ter speelst

De Daihatsu Copen en de Smart Roadster zijn gedoodverfde rivalen, die allebei rijplezier hoog in het vaandel voeren. Maar welke rijdt nu uiteindelijk het leukst?


Hoewel het segment van de miniroadster niet echt dichtbevolkt is (Ford StreetKa, Smart Roadster, Daihatsu Copen, en dat is het zo een beetje) ontlopen de modellen elkaar onderling weinig. Vooral de Daihatsu Copen en de Smart Roadster lijken gedoodverfde rivalen, alleen al als gevolg van hun formaat, het (vrij gepeperd) prijskaartje en de techniek. Ze hebben allebei een 0.7-turbo als krachtbron (drie cilinders en 698 cm3 voor de Smart, vier cilinders en 659 cm3 voor de Daihatsu), maar de Copen haalt slechts 50 kW, de Smart 60. Bovendien verschillen ze erg qua motorkarakter. De Smart is niet erg tuk op hoge toerentallen, want hij haalt zijn maximumvermogen bij 5250 o/m. De Daihatsu-motor is dan nog lang niet uitgezongen. Bij 2000 o/m voel je hier de turbo al lichtjes duwen, maar pas vanaf 4000 o/m geeft de krachtbron het beste van zichzelf, om dan nog dubbel zo ver door te trekken. De toerentalbegrenzer roept je enthousiasme en dat van de motor pas bij 8800 o/m een halt toe. Heerlijk, zij het niet echt nuttig, want het maximumvermogen wordt al gehaald bij 6000 o/m.

Gerobotiseerde zesbak

Qua lengte (3,43 meter voor de Roadster, 3,40 meter voor de Copen) en gewicht (790 kilo voor de Smart, 830 kilo voor de Daihatsu) zitten ze eveneens in elkaars buurt, maar qua prestaties niet. De lichtere en sterkere Roadster is over de kilometer vanuit stilstand bijna 3 seconden sneller dan de Copen en zijn topsnelheid ligt ruim 20 km/h hoger. Die hogere top dankt de Smart voor een deel natuurlijk aan zijn gerobotiseerde zesbak. De erg kort gespreide vijfbak van de Copen redt zich echter prima en vormt met het hoogtoerige motortje een best wel vermakelijke combinatie.

Zuiver rijplezier

Met zijn basisprijs van 17.950 euro is de Copen slechts 1045 euro minder duur dan de hier geteste Smart Roadster, maar die laatste is wel minder luxueus uitgerust. Wat je niet mag vergeten, is dat er vanaf nu ook al een Smart Roadster verkrijgbaar is voor net geen 15.000 euro. Met zijn 62 pk zou hij waarschijnlijk nog gelijke tred moeten kunnen houden met de Copen, maar uiteraard is hij veel Spartaanser wat de uitrusting betreft.

Samenvattend gaat de prijs van de speelsheid naar de Smart. Wat zuiver rijplezier betreft, blijft die veruit de amusantste. Wie pure wegligging echter minder hoog in het vaandel voert, gooit op iedere zonovergoten "Place m'as-tu vu" met de Copen ongetwijfeld even hoge ogen als met de Roadster.

(DS)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Schapen houden hogeschoolcampus groen (en blijven doorgrazen tot oktober)

Niet alle hogescholen liggen in een bruisend stadscentrum. Vertel dat maar aan de studenten op Campus [...]

04/08/2025

Erasmushogeschool Brussel? Zeg maar Erasmushogeschool Leuven!

Erasmushogeschool Brussel heeft niet alleen acht campussen in de hoofdstad, maar bood ook opleidingen [...]

01/08/2025

Nieuwe AI-tool helpt bij je studiekeuze

Pas afgestudeerd in het secundair, of gebuisd in het hoger onderwijs en zinnens om van studierichting [...]

30/07/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84