Image
10/09/2013

Verborgen verleiders in de supermarkt


Winkelketens lijken misschien op het eerste gezicht willekeurig ingedeeld, maar waarom vind je dan overal de dranken aan de ingang en snoepjes aan de kassa? Verborgen verleiders zijn het.

Voortaan loop jij op een heel andere manier door de supermarkt: met een iPod in je oren, een knijper op je neus, een volle maag én een mandje vol vooroordelen. Kijk maar.

Wat?

Waar?

Waarom?

Zware producten vb. wijnflessen

Aan de ingang

Omdat je een kar zou nemen, die je vervolgens zoveel mogelijk vult.

Grote winkelkarretjes

Aan de ingang

Op die manier kan er meer in en lijkt het veel minder snel vol.

Helder licht

Groenten en fruit

Zo ziet alles er verser uit.

Waterspuitje

Groenten en fruit

Zo ziet alles er verser uit.

Spiegels

Groenten en fruit

Geeft de indruk dat er meer ligt, wat doet kopen.

Bakken en kratten

Groenten en fruit

Doet denken aan de markt, maar in de supermarkt is wel alles duurder.

Voorverpakkingen

Overal

Inspelen op het tijdstekort en de luiheid van de consument, maar ’t is wel duurder.

Op ooghoogte

Overal

We zijn sneller geneigd producten op ooghoogte te nemen, maar daar plaatsen ze net de duurdere.

Muzak

Overal

Meestal de rustige versie van een bekende tune, laat je op je gemak voelen, trager wandelen en dus meer kopen.

Hongergevoel stimuleren

Vb. bij bakkerij

Wekt je zin in die producten op.

Gratis proevertjes

Versafdeling

Stimuleert om dat product te kopen.

Bordjes plaatsen

Overal

Voedingswaren waar een bordje bijstaat, wekken meer interesse dan andere.

Grote verpakkingen

Overal

Goedkoper voor de supermarkt zelf (lagere transport- en verpakkingskost), zorgt er ook voor dat je zelf meer consumeert, want ‘je hebt toch genoeg liggen’.

Bonnetjes, punten of klantenkaart

Overal

Stimulans om dit te kopen, en zelfs om morgen terug te komen om ‘nog meer voordeel’ te genieten.

Percentages

Overal

Kortingen in percentages lijken veel meer de moeite dan in euro, vb. 20 cent korting of 20 percent korting.

Sneukelingetjes

Aan de kassa

Vooral als je even moet aanschuiven, wordt het verleidelijk iets extra mee te grissen.

Spreiden en herschikken

Overal

Zo laten ze je ongewild alle rayons passeren, om nog meer mee te nemen.

Op de productprijzen zelf zit vaak maar weinig verschil van winkel tot winkel. Welke dan eigenlijk de goedkoopste is voor jou, in jouw eigen buurt? Dat kan je makkelijk checken via de website van www.test-aankoop.be. Normaal moet je betalen om van deze dienst gebruik te maken, maar de acties om jezelf voor enkele weken gratis abonnee te mogen noemen, volgen elkaar behoorlijk snel op.


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe AI-tool helpt bij je studiekeuze

Pas afgestudeerd in het secundair, of gebuisd in het hoger onderwijs en zinnens om van studierichting [...]

30/07/2025

Psychologiestudente Marijke wint 500 euro met haar scriptie

In Gent heeft studente psychologie Marijke Tenengbe Kaba de tiende Inclu-Scriptieprijs gewonnen, met [...]

23/07/2025

Gebuisd en niet akkoord... wat nu?

De examens zijn voorbij, maar niet elke student is geslaagd. Ben je gebuisd, maar niet akkoord met je [...]

09/07/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84