Verborgen verleiders in de supermarkt
        
        Winkelketens lijken misschien op het eerste gezicht willekeurig ingedeeld, maar waarom vind je dan overal de dranken aan de ingang en snoepjes aan de kassa? Verborgen verleiders zijn het.
Voortaan loop jij op een heel andere manier door de supermarkt: met een iPod in je oren, een knijper op je neus, een volle maag én een mandje vol vooroordelen. Kijk maar.
| 
 Wat? 
 | 
 Waar? 
 | 
 Waarom? 
 | 
| 
 Zware producten vb. wijnflessen 
 | 
 Aan de ingang 
 | 
 Omdat je een kar zou nemen, die je vervolgens zoveel mogelijk vult. 
 | 
| 
 Grote winkelkarretjes 
 | 
 Aan de ingang 
 | 
 Op die manier kan er meer in en lijkt het veel minder snel vol. 
 | 
| 
 Helder licht 
 | 
 Groenten en fruit 
 | 
 Zo ziet alles er verser uit. 
 | 
| 
 Waterspuitje 
 | 
 Groenten en fruit 
 | 
 Zo ziet alles er verser uit. 
 | 
| 
 Spiegels 
 | 
 Groenten en fruit 
 | 
 Geeft de indruk dat er meer ligt, wat doet kopen. 
 | 
| 
 Bakken en kratten 
 | 
 Groenten en fruit 
 | 
 Doet denken aan de markt, maar in de supermarkt is wel alles duurder. 
 | 
| 
 Voorverpakkingen 
 | 
 Overal 
 | 
 Inspelen op het tijdstekort en de luiheid van de consument, maar ’t is wel duurder. 
 | 
| 
 Op ooghoogte 
 | 
 Overal 
 | 
 We zijn sneller geneigd producten op ooghoogte te nemen, maar daar plaatsen ze net de duurdere. 
 | 
| 
 Muzak 
 | 
 Overal 
 | 
 Meestal de rustige versie van een bekende tune, laat je op je gemak voelen, trager wandelen en dus meer kopen. 
 | 
| 
 Hongergevoel stimuleren 
 | 
 Vb. bij bakkerij 
 | 
 Wekt je zin in die producten op. 
 | 
| 
 Gratis proevertjes 
 | 
 Versafdeling 
 | 
 Stimuleert om dat product te kopen. 
 | 
| 
 Bordjes plaatsen 
 | 
 Overal 
 | 
 Voedingswaren waar een bordje bijstaat, wekken meer interesse dan andere. 
 | 
| 
 Grote verpakkingen 
 | 
 Overal 
 | 
 Goedkoper voor de supermarkt zelf (lagere transport- en verpakkingskost), zorgt er ook voor dat je zelf meer consumeert, want ‘je hebt toch genoeg liggen’. 
 | 
| 
 Bonnetjes, punten of klantenkaart 
 | 
 Overal 
 | 
 Stimulans om dit te kopen, en zelfs om morgen terug te komen om ‘nog meer voordeel’ te genieten. 
 | 
| 
 Percentages 
 | 
 Overal 
 | 
 Kortingen in percentages lijken veel meer de moeite dan in euro, vb. 20 cent korting of 20 percent korting. 
 | 
| 
 Sneukelingetjes 
 | 
 Aan de kassa 
 | 
 Vooral als je even moet aanschuiven, wordt het verleidelijk iets extra mee te grissen. 
 | 
| 
 Spreiden en herschikken 
 | 
 Overal 
 | 
 Zo laten ze je ongewild alle rayons passeren, om nog meer mee te nemen. 
 | 
Op de productprijzen zelf zit vaak maar weinig verschil van winkel tot winkel. Welke dan eigenlijk de goedkoopste is voor jou, in jouw eigen buurt? Dat kan je makkelijk checken via de website van www.test-aankoop.be. Normaal moet je betalen om van deze dienst gebruik te maken, maar de acties om jezelf voor enkele weken gratis abonnee te mogen noemen, volgen elkaar behoorlijk snel op.