Image
12/04/2021

‘The Social House’ stopt ermee, waar liep het fout?

Vorige week maandag gingen acht influencers samenwonen voor de Youtube-reeks 'The Social House’. Een week later zitten diezelfde influencers, na bakken kritiek en doodsbedreigingen, opnieuw thuis. Waar liep het fout?


Het concept

Het concept van ‘The Social House’ is simpel en komt je misschien bekend voor. Acht influencers gaan samenwonen en nemen elke dag deel aan ‘challenges’ om prijzen te winnen. Het doet wat denken aan ‘Big Brother’ of buitenlandse concepten zoals ‘The Hype House’. Deze acht influencers zijn  Flo Windey, Stien Edlund, Michael Amani, Steffi Mercie, Jonatan Medart, Elias Verwilt, Sarah Bossuwe en Gerben Tuerlinckx. De reeks werd gemaakt door het productiehuis ‘Wünderbaar’.

Bakken kritiek

Al bij de eerste aflevering, moest de reeks bakken kritiek incasseren. Het probleem was duidelijk: de groep was niet divers genoeg, er zat namelijk geen enkele persoon van kleur tussen, en veel jongeren vonden het niet passend dat deze influencers de vrijheid kregen waar zij al zo lang naar snakken. Een aantal van de influencers maakten video’s waarin ze de klachten adresseerden: ‘Dit is ons werk’, ‘Het was niet de bedoeling om iemand te kwetsen’,… Dit tevergeefs, want de kritiek bleef maar komen.

De exit van Flo Windey

Flo Windey, die actief is als contentcreator voor Studio Brussel, verliet, als gevolg van alle kritiek, na enkele dagen het huis. In een post op Instagram verduidelijkt ze haar beslissing: ‘Ik probeer al effe om diversiteit en inclusiviteit in de media aan te pakken. Om beter te doen. En dit was duidelijk geen juiste representatie daarvan.’ Na de exit van Flo Windey lassen de programmamakers een pauze in. Een aantal dagen zou er geen content worden gepost, tot de storm is gaan liggen.

De druppel die de emmer deed overlopen

De reeks komt niet terug na deze pauze. Een groot deel van de influencers krijgt doodsbedreigingen en er worden zelfs vuurwerkpijlen afgeschoten op het huis. De situatie wordt nu onhoudbaar en het productiehuis besluit er de stekker uit te trekken. ‘Dat was de druppel voor ons. Veiligheid en het mentale welzijn van de creators staan boven alles. We moeten daarin onze verantwoordelijkheid nemen.’

Wat nu?

Alle influencers zijn ondertussen naar huis. Er zal geen nieuwe content van ‘The Social House’ verschijnen. Op de Instagrampagina kunnen we wel lezen dat het programma zou terugkeren als de coronamaatregelen worden versoepeld. Of dat zal kunnen zonder kritiek, blijft de vraag.


Comments

ONTSPANNING

UGent onderzoekt techniek om supermarktklanten te doen kiezen voor veggie

In de supermarkt maken klanten voortdurend keuzes. Soms is het kiezen tussen vlees of een plantaardig [...]

Nieuw in de cinema: 'Louise Violet'

Eind negentiende eeuw arriveert een Parijse dame in een afgelegen bergdorp in de Franse Alpen. Louise [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84