Bee Nature: Een gamma van cosmetica op basis van honing
"Honing is hydraterend, voedend, helend, antiseptisch en bevat antioxidanten"
Marine André besloot haar eindscriptie in Management Engineering te wijden aan een gamma natuurlijke dermo-cosmetische huidverzorgingsproducten op basis van honing. Vervolgens werd ze een pionier op de markt, en haar assortiment van negen producten werd een waar succes.
Tekst: Sébastien Daloze
Marine: Toen ik begon, werd er weinig gesproken over biologische, natuurlijke cosmetica en clean beauty. Vandaag bestaat mijn gamma uit negen producten die bestemd zijn voor dagelijks gebruik voor het hele gezin. Na meer dan twee jaar onderzoek en ontwikkeling lanceerden we ons gloednieuwe assortiment natuurlijke huidverzorgingsproducten, speciaal ontwikkeld voor de gevoelige huid van baby's: Babee Nature.
Elle Business Award
GUIDO: Waarom heb je een gamma cosmetische verzorgingsproducten ontwikkeld op basis van biologische honing?
Marine: Honing is hydraterend, voedend, helend, antiseptisch en bevat antioxidanten. Het helpt huidveroudering te voorkomen.
Dit gamma, zonder hormoonontregelaars en essentiële olie, is bestemd voor het hele gezin en kan ook gebruikt worden door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
GUIDO: Nadat je de Elle Business Award had gewonnen, startte je een crowdfundingcampagne...
Marine: Het winnen van die wedstrijd rond vrouwelijk ondernemerschap, was voor mij de trigger om de sprong te wagen. Dankzij de crowdfundingcampagne die de daaropvolgende maanden werd gelanceerd, kon ik 50.000 euro inzamelen, verdeeld over 106 investeerders. Het Bee Nature-laboratorium werd opgericht en de producten konden in alle apotheken worden verkocht. Dankzij dit startkapitaal kon ik de grondstoffen en de verpakking kopen en mijn eerste website maken. In de loop der jaren is het bedrijf gegroeid en nu telt het drie gemotiveerde medewerkers.
Geen faalangst
GUIDO: Ben je valkuilen tegengekomen bij de creatie van Bee Nature?
Marine: Ik kom er elke dag tegen. Als het zo makkelijk was om te beginnen en te slagen, zou iedereen het kunnen! Je hoeft niet bang te zijn om te falen. En bovenal moet je de moed hebben om altijd opnieuw in het zadel te stappen.
GUIDO: Hoe verover je je plekje in de sterk concurrerende wereld van huid- en schoonheidsverzorging?
Marine: Dat is niet gemakkelijk. Het kost veel energie en het is inderdaad een zeer competitieve omgeving. De meerwaarde van het product moet direct door de consument worden begrepen. Het doel moet heel duidelijk zijn. Ons merk begint stilaan bekend te worden, maar er zijn nog veel bergen te beklimmen.
