Image
18/04/2006

Meisjes zijn baas op café

Enkele weken geleden hield De Confrater, een van de meest gerenommeerde studentencafés in Leuven, het voor bekeken. De sluiting is exemplarisch voor de algehele teneur in de Vlaamse studentenkroegen.

(picture © © Royalty-Free/102223 - Corbis)

Uitbaters klagen steen en been over het teruglopend cafébezoek van de student. Het invoeren van de semesteriële examens en de fors gestegen bierprijzen worden als grote boosdoeners aangehaald. Maar er is meer aan de hand en de meisjes zitten er weer voor iets tussen.

Het is weer druk in Leuven. Studenten staan op straat. Ze lachen, lopen en ze geuren. Ze weten waar studeren om draait. ... Het is weer druk in Leuven Duizend fietsen gestald. De meisjes, jongens, ze keuren. De borsten bol en de vuisten gebald.

Bovenstaand tekstfragment komt uit Druk in Leuven , een liedje van Noordkaap uit 1994. Helaas is het anno 2006 beduidend minder druk in Leuven en andere studentenoorden. De student van vandaag zou het feesten verleerd hebben. Dat beweren alvast de klagende kroegbazen van de cafés die zich richten op het verenigingsleven van de student. De ledenlijsten van de faculteits- en vooral regionale studentenclubs zijn de laatste jaren fors geslonken.

Teut naar het galabal
Mathias De Brabanter is vice-preses Ontspanning bij Ekonomika, de studentenvereniging van de TEW'ers en Handelsingenieurs aan de KULeuven. Als laatstejaarsstudent zag hij het studentenleven de afgelopen jaren sterk achteruit gaan. ,,De activiteiten van Ekonomika trekken beduidend minder volk dan enkele jaren terug. Ook ons ledenaantal loopt terug. In onze fakbar valt veel minder volk te bespeuren dan vroeger. Volgens mij zijn vooral de invoering van de semesteriële examens en de fors gestegen prijs van het bier de grote schuldigen.''

,,Fakbars worden uitgebaat door studentenclubs per studierichting, zoals Ekonomika.Vandaag betaal je in de fakbar 1 euro voor een biertje. Dat is nog altijd een stuk goedkoper dan in de gewone cafés - waar een pint 1,50 of 1,60 euro kost - maar toch fors duurder dan de 30 frank die de student vóór de omschakeling naar de euro moest ophoesten.''

,,Als studentenleiders zitten we met onze handen in het haar'', zegt Mathias De Brabanter. ,,Om er zeker van te zijn dat we voldoende volk op onze activiteiten mogen verwelkomen, hebben we nog slechts drie troeven achter de hand: gratis drank, gratis drank en gratis drank."

Zelfs voor het jaarlijkse Galabal, traditiegetrouw het neusje van de zalm op de studentikoze activiteitenkalender, kan Ekonomika zijn leden nog maar moeilijk warm maken. Mathias De Brabanter: ,,Vier jaar geleden haalden we nog makkelijk 1.000 galabalgangers, dit jaar zijn we al blij met 700 aanwezigen. Bovendien drinken ze eerst op kot om kosten te besparen.''

Ine Van Houdenhove, hoofdredacteur van de Leuvense Campuskrant: ,,Ik woonde tot voor kort in het centrum van Leuven. Met de invoering van die semesteriële examens werd het plots veel kalmer in de binnenstad. Vroeger duurde het feestgedruis tot aan de paasvakantie. Nu ligt het studentenleven eveneens stil van eind november tot half februari en telt het academiejaar dus twee dode periodes.''

Meisjes aan de macht
Louis Tobback, burgemeester van Leuven: ,,Het klopt dat de Leuvense straten minder overspoeld worden door studenten dan vroeger. Dat is natuurlijk nadelig voor de horeca, voor het sociale leven in de stad en voor de sociale controle in de straten van Leuven. Maar als burgemeester kan je de evoluties in de samenleving moeilijk tegenhouden. Helaas leiden minder studenten op straat zeker niet tot minder overlast.''

,,Ik wil trouwens wel geloven dat de prijs van het bier en de semesteriële examens hun invloed hebben op het studentenleven'', aldus Tobback. ,,Maar ik denk vooral dat de kritische, vrouwelijke studenten van vandaag het klassieke studentengedrag hebben verworpen. Jongens die gehuld in doopjassen en getooid met linten zwaar doorzakken aan de toog, scoren niet meer bij de studentinnen. De gevolgen van de emancipatie laten zich pas de laatste jaren ten volle gevoelen in het studentenleven.''

Meer poppemiekes, minder manwijven
Cafébaas Duncan Vercauteren van de populaire Antwerpse studentenkroeg De Salamander is het volmondig eens met Louis Tobback. ,,De meisjes zijn niet enkel numeriek veel sterker aanwezig in de studentencafés, ze bepalen ook veel meer dan vroeger de cultuur en de omgangsvormen in de kroeg. Vroeger trachtten de meisjes hun mannelijke studiegenoten te imponeren door zich extra mannelijk te gedragen: ze dronken eveneens twintig pinten en ze gingen bewust in jeans en een extra groezelig T-shirt aan de toog hangen om one of the guys te zijn. Tegenwoordig lopen ze er veel vrouwelijker bij. Ze tutten zich op, dragen sexy laarsjes en komen collectief in onvervalste Sex and The City -stijl het café binnengeschreden. Vervolgens bestellen ze witte wijn, hippe cocktails of een kriek. Sinds de vrouwen de plak zwaaien in het studentenleven, tap ik kriek van' t vat. Als rechtgeaarde cafébaas weet ik zeer goed dat veel schoon vrouwvolk geweldig goed is voor de commerce . Langzaam maar zeker dicteren de meisjes de wetten in het studentencafé. De jongens voelen zich genoodzaakt om er ook wat properder bij de lopen en zich iets minder boertig-studentikoos te gedragen.''

Sms en msn
Ook de moderne communicatietechnologie heeft het cafébezoek in het diepst van zijn wortels gewijzigd. In het pre-gsm-tijdperk trok je spontaan naar de kroeg en merkte je aan de toog wel met met wie je de rest van de avond zou spenderen. Tegenwoordig verloopt de cafécultuur veel meer georganiseerd.

Duncan Vercauteren: ,,Enkele jaren geleden hingen er vijf dagen per week dezelfde kerels aan mijn toog. Zij spendeerden hun budget gelijkmatig over de hele week. Tegenwoordig komen ze nog één of twee keer week, meer bepaald op de avond dat de meisjes komen, en jagen ze er hun drinkgeld in één ruk door. Op avonden dat ikzelf of de studentenverenigingen die ik huisvest, niets speciaals organiseren, is mijn café bijna leeg, terwijl je op de koppen kan lopen als er wel iets te doen is. Ik merk ook dat ik met e-mails omtrent activiteiten in mijn café veel meer volk bereik dan via het arbeidsintensieve plakken van affiches.''

Via sms, e-mail of msn spreken vriendenkliekjes af waar ze naartoe gaan. Die vriendenkliekjes bestaan al lang niet meer uitsluitend uit studenten van dezelfde studentenkring of faculteit. Uit het rijkelijke aanbod kiezen de voortrekkers van zo'n kliek gewoon het evenement dat hen het leukste lijkt, ongeacht door welk café of welke studentenvereniging het wordt georganiseerd.Regionale studentenclubs hebben het moeilijk omdat ze een patent hebben op zowat alles wat vandaag slecht in de markt ligt. Ten eerste: hun groezelige studentendopen en braspartijen - waar niet zelden enkel mannen (of vrouwen) aan mogen deelnemen - worden verworpen door de andere sekse. Ten tweede: loutere bonding op basis van regionale afkomst verliest terrein. En ten derde: hun trouw aan één welbepaalde kroeg druist in tegen de shoppingmentaliteit van de middels moderne communicatietechnologieën goed geïnformeerde, bricolerende student.

Voor u gelezen in Het Volk
www.hetvolk.be


Comments

ONTSPANNING

Nieuw in de cinema: 'The Voice of Hind Rajab'

The Voice of Hind Rajab, goed voor de 'Grand Prix voor Beste Film' op het voorbije Film Fest [...]

Nieuw in de cinema: 'L'Inconnu de la Grande Arche'

Wie in Parijs al eens op metrolijn 1 is blijven zitten tot aan terminus La Défense, kent de monumentale [...]

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Waarom vogels eigenlijk dino's zijn

Vijfenzestig miljoen jaar geleden sloeg een enorme meteoor in op het aardoppervlak. De impact en de bijbehorende [...]

02/06/2025

Opnieuw in de cinema: 'Festen'

Het is dertig jaar geleden dat de Deense filmmakers Lars von Trier en Thomas Vinterberg hun radicale [...]

28/05/2025

Dit zijn de goedkoopste (en duurste) reisbestemmingen

Iedereen wil graag op reis, maar niet iedereen beschikt over een royaal reisbudget. De vergelijkingssite [...]

27/05/2025

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84