Image
19/02/2011

Chocolade en Brugse Zot bij Alcolade

Bieke De Brabandere, leerkracht in het Sint-Jozefinstituut in Brugge, wint met haar leerlingen de prijs ‘Mystery Shopper’. Ook wij van GUIDO waren verleid door de mooie beursstand en kochten een verrassingsdoos luxepralines. Speciaal voor ons onderbreekt de gemotiveerde lerares even haar beursbezigheden om een woordje uitleg te geven.

Bieke: “In 2009 hebben wij onze onderneming opgericht en beslisten dan Brugse specialiteiten, het streekbier de Brugse Zot en de typische Brugse pralines, te verkopen. De brouwerij De Halve Maan en het chocoladebedrijf Kathy Chocolaterie zijn peter van Alcolade, wij werken met hen samen en wisselen informatie uit. Dit jaar zijn wij hier op Belfair met een groep van 18 leerlingen, we hebben geprobeerd om voor een goede taakverdeling te zorgen door een deel verantwoordelijk te maken voor de drank en een deel voor de chocolade.”
GUIDO: Wat wil je de leerlingen bijbrengen met de deelname?
Bieke: “Het is onze eerste deelname aan deze beurs, normaalgezien gaan wij enkel naar een internationale beurs in Praag om onze producten te promoten. Het is dus belangrijk dat ze nu ervaring opdoen en de opmerkingen onthouden voor de volgende keer. Ik denk dat het voor de leerlingen vooral nuttig is om de verkoopsgesprekken in de praktijk te oefenen, want ik merk ook dat dat nog niet zo vlot gaat als het zou moeten. Het draait dus rond assertiviteit, het durven toestappen op andere leerlingen en hen tot kopen te proberen overhalen. Je moet het zien als een leerschool die gebaseerd is op de realiteit.
GUIDO: Moeten zij dan ook zelf aankopen doen?
Bieke: Ja, ik geef hen verschillende opdrachten, zo moeten zij allemaal minstens vijf aankopen doen bij andere fictieve bedrijven. Ieder van hen heeft een sector gekregen waar hij of zij verantwoordelijk voor is, dat kan gaan van relatiegeschenken tot transport.
GUIDO: Een drukke dag dus?
Bieke: Zeer druk, we zijn in feite constant bezig. We ondervinden nu ook dat we ons wat beter moeten organiseren. Wij hebben bijvoorbeeld geen printer mee, terwijl we die wel kunnen gebruiken. Nu moeten zij elke bestelbon tweemaal invullen en dan creëer je wachtrijen en dat is niet zo interessant, maar we hebben er natuurlijk wel uit geleerd (lacht).
 
(AC)


Comments

ONTSPANNING

Dit magazine brengt uitsluitend positief nieuws

Wat is nieuws? Meestal slecht nieuws, als je de actualiteit volgt. Veel mensen haken dan ook af, moe [...]

Nieuw in de cinema: 'Song Sung Blue'

In de kerstvakantie koop je zonder gêne een ticket voor een melige film, dat is de regel. Dit jaar loopt [...]

Efterklang: Magic Chairs

Tuurlijk gebeurt het in Brooklyn, maar het gebeurt evenzeer in Scandinavië mensjes! Noorderlingen hebben [...]

09/02/2010

Epson EH-TW450: Extreem gamen

Elke gamer weet dat de graphics van een PlayStation 3 of Xbox 360 pas goed tot hun recht komen met een [...]

08/02/2010

Beautytips voor een zorgeloze skivakantie

Het skiseizoen is volop aan de gang. Vertrek je binnenkort ook op skivakantie, bekijk dan deze tips [...]

08/02/2010

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84