Image
21/10/2006

Het abc van de sollicitant I: van A tot D

Dit academiejaar legt GUIDO het solliciteerparcours bloot van a tot z. Grasduin mee in het alfabet van de sollicitant, deze keer van Advertenties tot Diploma
.

A) ADVERTENTIES

Bedrijven die een vacature hebben, kunnen ervoor kiezen een jobadvertentie te plaatsen in een of andere (job)krant. Het voordeel is dat ze dan precies uit de doeken kunnen doen wat voor werknemer ze zoeken, en dat ze een paar weken later kunnen kiezen uit een heleboel binnengestroomde reacties. Het nadeel is dat zo'n jobadvertentie veel geld kost. Maar da's niet onze zorg. Wij vragen ons vooral af: hoe reageer je als prille werkzoekende op bestaande jobadvertenties? Probeer het kaf van het koren te scheiden door naar meer info te hengelen. Staat er een telefoonnummer bij voor verdere vragen, bel dan. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze? Waar zitten ze?

 

B) BRIEF

Laten we maar meteen een hardnekkige mythe uit de weg ruimen: nee, een sollicitatiebrief hoef je niet per se met de hand te schrijven. Je mág dat natuurlijk wel doen, maar op een zweverige weirdo als professor Lievens na zijn er bitter weinig mensen die zich bezighouden met grafologie. De huidige redenering luidt eerder: wie een keurig afgeprinte sollicitatiebrief aflevert, bewijst al meteen dat-ie kan omgaan met een tekstverwerker. En trouwens, op een tekstverwerker staat meestal ook een spellingchecker, nietwaar? Zorg voor een kapstok. Begin je epistel niet in het wilde weg, maar vermeld dat je reageert op advertentie zus en zo. Of, als je vrij solliciteert, verwijs naar een nieuw product dat het bedrijf heeft gelanceerd, een nieuwe vestiging die is geopend, of alludeer simpelweg op andere jobadvertenties die je van dat bedrijf hebt gezien, wat je doet vermoeden dat het een firma in volle expansie is. Zorg wel dat je documentatie correct en volledig is, zodat je niet uit je nek begint te lullen.

 

C) CURRICULUM VITAE

Een gouden tip om te beginnen: bewaar je personalia voor onderaan. Door meteen in koeien van letters je prille geboortedatum bovenaan te plakken, beland je dikwijls al in de prullenmand nog voordat iemand de moeite heeft genomen de rest van het cv door te nemen. Zet bovenaan gewoon naam, adres en woonplaats, zoals bij een brief. Als je echt zeker bent van je stuk en heel precies weet wat je wil, kan je daaronder een kadertje zetten met daarin een soort 'mission statement' waarin je duidelijk stelt welk soort functie je zoekt. Om dit als schoolverlater te doen, moet je wel stevig in je schoenen staan. Niet doen als je breed solliciteert.

 

D) DIPLOMA

Je studies! Maak een chronologisch lijstje van je loopbaan als scholier en student, en vergeet je afstudeerdatum niet te vermelden. De titel van je eindverhandeling mag er gerust bij, maar begin niet uit te weiden over de specialistische details ervan. Anderzijds mag je natuurlijk wel de specifieke vaardigheden benadrukken die je hebt opgedaan bij het samenstellen van die thesis.

(HDP)


Comments

JOBS & STAGES

Vier digitale sollicitatietechnieken

Is de klassieke sollicitatiebrief of -mail nog van deze tijd? Je mag gerust postzegels en enveloppen [...]

Met welke job verdien je het meest?

In hun jaarlijkse loononderzoek onderzoekt Jobat meerdere dingen, zoals bijvoorbeeld welke functies het [...]

TopMovies

SOCIAL



Poll

Job in the picture

Belgische bedrijven zijn in volle aanwerfmodus

Belgische ondernemingen kijken op personeelsvlak de rest van het jaar positief tegemoet. Zeven op de [...]

18/08/2023

Margo werkt in een rusthuis

Margo De Baets (20) werkt in de Refuge, een woonzorgcentrum in het hartje van Gent. Tijdens de coronacrisis [...]

18/07/2023

DPG Media geeft beurzen aan jong journalistiek talent

Jonge mediamakers kunnen zich nog tot 30 juni inschrijven voor de tweede editie van de News City Academy [...]

19/06/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84