1 diploma, 5 beroepen: psychologie
"Met een diploma kan je alle kanten uit." Het klinkt als een cliché, maar het blijkt nog te kloppen ook. In deze rubriek gaan we op zoek naar mensen die hetzelfde diploma op zak hebben, maar heel uiteenlopende carrières hebben uitgebouwd.
Vandaag leggen we vijf psychologen op de onderzoekstafel.
Naam : Daniëlla Provost
Leeftijd : 33
CV :Eerste werkjaren binnen de drughulpverlening, later in een onthaalcentrum voor vrouwen en kinderen
Al een jaar of zeven werkt Daniëlla Provost in een Jongeren Advies Centrum in Geraardsbergen. Sinds vorig jaar heeft ze ook een privépraktijk als psychotherapeute. ”In het JAC geef ik informatie, advies en begeleiding aan jongeren. Jongeren zetten de stap naar het JAC door psychische problemen, moeilijkheden binnen relaties met de ouders of partner, problemen op vlak van seksualiteit of omdat ze nood hebben aan informatie rond een bepaald thema. De vragen kunnen heel uiteenlopend zijn. Vanuit het JAC geef ik ook vormingen aan groepen rond specifieke jongerenthema's. Als psychotherapeute bestaat mijn werk erin om mensen de kans geven hun verhaal te vertellen, de knopen te ontwarren en er iets mee te doen.” Daniëlla wist al vroeg wat ze wilde doen. Na haar studie klinische psychologie en postgraduaat psychotherapie in Gent was het duidelijk dat ze wilde werken ‘met mensen’ binnen een begeleiding, therapie… En de job bevalt. “Het feit dat elke mens zijn eigen verhaal heeft, is boeiend. Er zijn geen twee verhalen dezelfde. Soms blijft een verhaal wel 'kleven', maar dat hoort erbij.”
Naam : Elke Osselaer
Leeftijd : 23
CV :Specialist kaderbeleid Arcelor
Toen Elke Osselaer in juni dit jaar afstudeerde, had ze al enkele maanden een contract op zak. “In april ging ik naar een jobbeurs en daar sprak ik met mensen van Arcelor Gent. In augustus kon ik al beginnen.” Voor Elke is specialist kaderbeleid een gedroomde job. “Ik heb in Brussel bedrijfspsychologie gestudeerd, ik wist wel dat ik deze richting uit wilde. In een interimkantoor of iets in die aard zag ik me niet meteen functioneren. Bij Arcelor Gent houd ik me bezig met rekrutering. Op jobbeurzen trek ik studenten aan, ik leg me toe op selecties, doe aan loopbaanbegeleiding en help mee om opleidingen te organiseren. Voor mij is dit een ideale combinatie. De afwisseling maakt het interessant. Op dit ogenblik is het razend druk, want we zijn volop aan het rekruteren. We werven tenslotte 250 mensen per jaar aan. Dat merk je ook aan mijn werkuren, ik ben zelden ’s avonds om vijf uur thuis. Het loopt dus wel eens uit, maar dat stoort me helemaal niet. Binnen ons team is dat ook absoluut geen probleem. We zijn gemotiveerd.”
Naam : Tim Vandenbulcke
Leeftijd : 28
CV :Brand manager J&B bij Diageo in Zellik
Tim Vandenbulcke behaalde zijn diploma psychologie in Gent. Nadien volgde er nog een master marketing in de Vlerick Hogeschool. Als junior voor Smirnoff en Baileys verhuisde hij binnen Diageo al gauw naar de functie brand manager bij het whiskymerk J&B. “Ik doe dit ongeveer drie jaar. Dat gaat van reclame, tv en advertenties tot allerlei acties en events.” Toen Tim ging studeren, koos hij psychologie. Eigenlijk wist hij niet goed wat hij precies wilde gaan doen, maar met dit diploma kon hij vele kanten uit en het leek hem interessant. “Tijdens mijn studies bedrijfspsychologie vond ik het vak marketing al bijzonder leuk. En dat is deze job absoluut ook. Het is altijd wat anders. Ik hou me bezig met een leuk product, het nightlife is aanwezig en je belandt wel eens op feestjes. Eén à twee keer per week zit ik toch wel in een discotheek of op een andere toffe plek om te zien of alles er vlot verloopt. Vaak is het wel aan de andere kant van het land, maar dat stoort me niet. Ik neem dan wel eens vrienden mee, en dan maken we er een leuke avond van. Zo valt het dus zeker mee.”
Naam : Yves Blieck
Leeftijd : 35
CV :Leerkracht in het ASO en BSO, functioneel analist, psycholoog in selectiebureau, nu leerlingenbegeleider in het Koninklijk Atheneum in Tienen en praktijklector academische lerarenopleiding aan de KU Leuven
“De taak van een leerlingenbegeleider is zeer breed,” steekt Yves Blieck van wal. “Als leerlingenbegeleider vorm ik de brug tussen de school (directie en leerkrachten) en het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB). Samen met CLB-medewerkers worden leerlingen opgevolgd op verschillende gebieden. Zo krijgen keuze- en studiebegeleiding de nodige aandacht. Ook leerlingen met sociaal-emotionele problemen kunnen bij ons terecht.” Daarnaast leidt Yves studenten op tot leerkracht. “Als praktijklector sta ik in voor de praktijkbeginselen van het lesgeven. Ook de opvolging van het stagegebeuren neem ik voor mijn rekening.” Uit beide jobs haalt Yves voldoening. “Als leerlingbegeleider kan ik zowel mijn ervaringen als leerkracht als mijn kennis en ervaringen uit mijn vooropleiding kwijt. Ik kom in contact met verschillende soorten problemen en met mensen uit diverse disciplines. Als praktijklector geeft het voldoening om ervaring door te kunnen geven aan studenten. Momenteel heb ik een ander contact met leerlingen dan voorheen. Dat is wel wennen. Als praktijklector vind ik de beschikbare tijd voor de opleiding te beperkt om aankomende leraren maximaal voor te bereiden op een job in het onderwijs. Ik kijk dan ook uit naar de hervormde lerarenopleiding die volgend academiejaar van start gaat.”
Naam : Ronny Bruffaerts
Leeftijd : 35
CV :Deed beleidsvoorbereidend onderzoek rond geestelijke gezondheidszorg, werkt nu als psycholoog in het UZ Gasthuisberg in Leuven
De job van Ronny Bruffaerts in het UZ Gasthuisberg bestaat uit twee delen: de ene helft draait om psychodiagnostiek op de Eerste Psychiatrische Spoedgevallen Interventie, een kleine opnamedienst waar personen in psychische crises kortdurend kunnen worden opgenomen. De andere helft van zijn tijd gaat naar postdoctoraal onderzoek. Daarnaast is hij nog als psychotherapeut verbonden aan een huisartsenpraktijk waar hij gesprekstherapie doet met volwassenen met vooral angst- en depressieproblemen. “Ik heb me altijd al afgevraagd hoe het komt dat mensen een specifiek gedrag stellen in een bepaalde situatie, en anderen een ander gedrag. Deze job is dus heel boeiend voor mij, ik hou van de veelzijdigheid ervan. Ik kom in contact met verschillende aspecten uit de psychologie en psychiatrie. Het combineren van theoretische kennis met het klinisch toepasbare vind ik ook belangrijk. Daarnaast is er ook de intellectuele uitdaging: het klinisch en onderzoekswerk binnen een universitaire context biedt echt wel een zeer brede en uitdagende kijk op datgene wat je onderzoekt of diegene die je behandelt. Het milieu waarin ik werk is een systematische uitdaging om naar antwoorden te zoeken op klinische en onderzoeksvragen. De open communicatie met collega's spelen daar een belangrijke rol in.”
(RE)