Image
11/03/2004

XIII 16: Operatie Montecristo

Operatie Montecristo, het 16de deel van 'XIII', de stripreeks die in twee decennia uitgroeide van een culthit tot een monstersucces, is op zich geen slecht album.
Er zitten aardige duik-actiescènes in op de bodem van een stuwmeer, en wij zijn altijd wel te vinden voor de pittige wijze waarop XIII en z'n sexy sidekick Jones zich uit allerhande hachelijke situaties weten te redden in de meest onherbergzame oorden. Dit album vinden we nog steeds stukken onderhoudender dan om het even welk deel van 'Alfa' of 'I.R.$.', stripreeksen die het beproefde Van Hamme-recept zo goed en zo kwaad als het kan imiteren. Maar toch is een nieuwe 'XIII' allang geen feest meer. Dat komt omdat de rode draad compleet uitgerafeld en versleten is. Straks zijn we al twintig jaar op zoek naar de naam van de man met de tatoeage. Is er eigenlijk iemand na al die doodlopende sporen nog écht geïnteresseerd in z'n ware identiteit? Pas op: Van Hamme heeft onlangs laten weten dat het 'XIII'-verhaal wel degelijk eindig is. Hij heeft alle verhaallijnen klaar, en binnen een paar albums zal het dan eindelijk eens afgelopen zijn. Of toch niet. 'XIII' is zo'n winstgevend product dat de kans heel groot is dat er dan toch nog een vervolg of spin-off zal komen. Zeker zonder Van Hamme, misschien ook zonder Vance, en wellicht zonder ons...

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

‘The Day After Corona’: digitaal evenement voor jongeren over de toekomst na corona

Een jaar corona weegt zwaar, ook op jongeren. Het zorgde voor meer stress, onzekerheid, eenzaamheid, [...]

16/04/2021

Lego lanceert set met ‘Braille Bricks’ die kinderen blindenschrift leren

Een mooi voorbeeld van inclusiviteit bij Lego. Het Deense bedrijf gaat namelijk een nieuwe set blokjes [...]

16/04/2021

70 werken van Banksy komen naar Brussel

Deze zomer opent de interactieve tentoonstelling Banksy: Genius or Vandal zijn deuren op de Grote Markt [...]

16/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84