Image
01/02/2015

Zo verleiden winkels je tot een miskoop


Kom je na een dagje shoppen vaak thuis met kledingstukken die je eigenlijk niet nodig had? Dan kun je je eindelijk verdedigen, want Het Nieuwsblad bundelt alle wetenschappelijke onderzoeken die de gemene trucjes van de winkels blootleggen. Ten eerste bepalen je emoties welke overbodige kledingstukken je koopt: T-shirts of broeken met een ronde prijs zetten je onbewust meer aan tot een effectieve aankoop. Maar ook de geur die in de winkel hangt zorgt voor een verleiding. Zo bewezen onderzoekers dat warme geuren je een flauw gevoel geven, waardoor je spullen koopt die je beter doen voelen. Ten derde spelen ook de verkopers een rol. Het lijkt onlogisch, maar hoe brutaler ze je behandelen, hoe meer je geneigd bent om luxeproducten te kopen. Daarnaast zit ook in de opstelling van de winkel een addertje onder het gras. De eigenaars willen je elke hoek van de winkel laten zien, dus maken ze er een doolhof van zodat tijdens het verdwalen je oog op nieuwe kledingstukken kan vallen. Trap ook niet in de stunt met de hippe muziek: een bekend liedje zorgt ervoor dat je zo’n 30 euro meer uitgeeft dan in een winkel zonder muziek. En een laatste tip: het is bewezen dat wie testproducten aanraakt in de winkel, moeilijker de effectieve aankoop ervan kan negeren.
(SR)

Lees hier het oorspronkelijke artikel.
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Textielontwerpster Nathalie Van der Massen wint de Henry van de Velde Young Talent Gold Award

In Brussel is Nathalie Van der Massen bekroond met de prestigieuze Henry van de Velde Young Talent Gold [...]

17/02/2024

Nieuw tweedehandsplatform voor studiemateriaal

De helft van de studenten koopt zijn studiemateriaal tweedehands aan. Dat blijkt uit een enquête van [...]

15/02/2024

Antwerpse kunststudenten exposeren in Japan

Studenten Vrije Kunst van Sint Lucas Antwerpen, de kunstencampus van de Karel de Grote Hogeschool, mochten [...]

13/02/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84