Image
20/07/2004

Caféspelen: fitness in de kroeg

Wie zei daar dat op café gaan geen gezonde vorm van lichaamsbeweging kan zijn? Naast het pintenheffen en broekafsteken zijn er nog tal van mogelijkheden.

 

KICKER

Een energiek spelletje tafelvoetbal hoort bij een café-avondje als Bert bij Ernie. Alleen is er altijd weer discussie over de regels. Moet je nu tot 6 punten spelen of tot 10? Telt een goal vanaf de middenrij? Mag je "draaien"? We zetten de regels van de Vlaamse Tafelvoetbalbond op een rijtje.

Beginnen

Wie aan de muntgleuf staat, krijgt de opzet. De opzet gebeurt door de bal aan de middelste speler van de middenrij te leggen. Je vraagt aan de tegenspelers of ze klaar zijn, zorgt dat de bal eerst twee spelers van dezelfde rij heeft geraakt, en dan ben je vertrokken.

Spelen maar

Het doel is goals maken, dat spreekt voor zich. Alle spelers kunnen scoren, dus ook de keeper en de middenrij. Als een doelpunt wordt gemaakt, krijgt de incasserende partij de opzet. Het spel moet hervat worden na maximum 30 seconden.

Na 10 doelpunten (bijvoorbeeld 6-4 of 7-3) wordt gewisseld van kant. De andere partij, die nu aan de muntgleuf komt te staan, krijgt de opzet. De winnende partij is degene die het eerst 11 doelpunten scoort (dus geen 6, geen 10, maar 11!)

Nog een paar vuistregels voor fairplay:

• Als de bal stilligt en niemand kan eraan, wordt-ie vanuit de dichtstbijzijnde hoek weer in het spel gebracht.

• Als de bal uit is, wordt hij ingebracht aan de achterspeler die het laatste doelpunt incasseerde. Let wel: als de bal uit de bak stuitert, de muur raakt en weer in het spel belandt, wordt hij beschouwd als niet uit geweest!

• De bal mag niet langer dan 15 seconden aan één lijn worden gehouden. Keeper en verdedigers worden als één lijn aangezien. Gebeurt het toch, dan wordt de bal achterwaarts aan de tegenpartij doorgegeven.

• Bij het schieten mag je de stang niet lossen, noch de stang doen "draaien".

POOL

Een spelletje Amerikaanse biljart gaat er altijd in. Pas op: niet verwarren met snooker, pool is de kleinere versie die je in veel cafés vindt.

Beginnen

Je hebt 16 ballen: 7 gekleurde (genummerd 1 tot 7), 1 zwarte (genummerd 8), 7 gestreepte (genummerd 9 tot 15) en 1 witte ongenummerde. De 15 genummerde ballen leg je evenredig verdeeld met de zwarte in het midden in het driehoekje. De witte bal leg je op de startlijn.

Spelen maar

Driehoekje opheffen, en spelen maar. De eerste speler (na de toss) mag met de witte bal de andere aantikken zodat ze over het speelveld verspreid worden. Je speelt de ballen die je wil, tot je er één in een gat mept. Is dat een gekleurde, dan mag je van dan af uitsluitend nog gekleurde ballen eerst aantikken. De gestreepte zijn dan voor je tegenstander. Of vice versa. Van de zwarte bal blijft iedereen af tot de eindfase van het spel.

De bedoeling is zo snel mogelijk jouw zeven ballen in de zes gaten krijgen door gebruik te maken van de witte bal. Je mag nooit met de witte bal een bal van je tegenstrever of de zwarte bal eerst aantikken. Uiteraard mag je de witte bal zelf ook niet in een gat meppen. Evenmin mag je 'achteruit' spelen vanop de startlijn. Als je een bal in een gat hebt, mag je nog eens spelen, zoniet is het aan de tegenstrever. Na een fout (tegenstanders bal aangeraakt of geput, of witte bal in een gat gemept) krijgt de tegenstander twee beurten. Als je per ongeluk een bal van een tegenstrever hebt geput, dan mag die niet opnieuw in het spel gebracht worden.

Eindfase

Als je al je ballen hebt geput, en alleen dan, mag je de zwarte bal spelen. Die moet je in het gat krijgen tegenover het gat waarin je je laatste reguliere bal hebt gemept. Dan ben je gewonnen. Maar let op: als voortijdig, dus vóór het putten van je 7 gekleurde of gestreepte ballen, de zwarte bal in een gat belandt, ben je sowieso onmiddellijk verloren. Dat geldt ook als je de zwarte bal in de eindfase in een verkeerd gat mept.

DARTS

Darts is een spel dat ofwel één tegen één wordt gespeeld, ofwel tussen twee teams van acht of negen spelers. Iedere speler krijgt drie pijlen of darts. We hebben het hier wel over het meest gespeelde en ook standaardspel: 501. Andere, minder populaire varianten zijn 301, 601, 801 en 1001.

Doel:

Het doel van het spel is om als eerste speler of team exact nul punten te bereiken, beginnend bij een score van 501 punten.

Beginnen:

Om te weten wie mag beginnen, moet iedere speler eerst één dart werpen. De speler die het dichtst bij de roos (bullseye) werpt, mag beginnen.

De spelers staan op 2,60 meter van het bord, of 8 voeten (als de speler die lijn overschrijdt, is het een nulworp.)

Spelen maar...

Per beurt mag een speler drie keer werpen en wordt het totaal van zijn vorige score getrokken, tot hij dus nul bereikt.

Als je in de buitenste gekleurde ring werpt, worden je punten verdubbeld.

Als je in de binnenste gekleurde ring werpt, verdriedubbelt je score. Werp je in het (in dit geval) groen vlak, levert je dit 25 punten op, in de roos word je beloond met 50 punten.

Het is een eenvoudig spel totdat de spelers de nul beginnen te naderen. Om te winnen moet een speler of team niet alleen exact de nul halen, maar moet hij de nul ook bereiken door in zijn laatste beurt een ‘double’ te werpen. Als een speler bijvoorbeeld nog 18 punten moet halen, moet hij een dubbele negen werpen om te winnen.

Nog meer caféspelen vind je op www.guido.be


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Twintigjarige studente lanceert allereerste raket-studentenvereniging in België

Zoë Lorrez, een studente informatica aan de UGent, heeft voor een nieuwe mijlpaal binnen de Belgische [...]

25/02/2024

Datingapps steeds minder populair bij jongeren

Jongeren doen steeds minder vaak een beroep op datingapps. Dat blijkt uit reviews van de beoordelingswebsite [...]

24/02/2024

80% scholen getroffen door ransomware

Uit een recent Sophos-onderzoek onder 3000 IT- en cyberbeveiligingsleiders in 14 landen, waaronder 400 [...]

22/02/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84