Solar Team KU Leuven op WK in Australië: "We gaan voor de eerste plaats!"
AP Hogeschool maakt werk van een eerste virtual reality lab, Gentse studenten kruipen in de huid van een 80-jarige dankzij een speciaal verouderingspak, aan PXL krijgen de verpleegkundigen in spe levensechte crisissituaties voorgeschoteld in een immersive room… De wereld lijkt de laatste jaren net iets sneller te draaien. En studenten? Die staan klaar voor de rit. Kortom, studeren anno 2019: The Future is now!
Deel 2:
Het Solar Team van KU Leuven neemt met een zelfgebouwde zonnewagen deel aan het WK in Australië
“We gaan voor de eerste plaats!”
Het
Solar Team bestaat uit 19 studenten van de
KU Leuven: 14 industriële en 5 burgerlijke ingenieurs. “Op 15 maanden tijd ontwerpen, bouwen & testen wij een zonnewagen, om daarmee te gaan racen op de
World Solar Challenge: het wereldkampioenschap voor zonnewagens. Hieraan nemen teams van over heel de wereld deel, waaronder Delft, MIT, Stanford...” vertelt Yante Van Ham (22) uit Lier, student Industrieel Ingenieur en persverantwoordelijke bij het
Solar Team. “De eerste zonnewagen werd gebouwd voor de
World Solar Challenge van 2005. De wagen, met ongeveer 8 vierkante meter zonnepaneel, reed op drie wielen rond met de meest efficiënte zonnecellen. Hierdoor kon de zonnewagen enorm snel rijden, maar was hij ook instabiel. Vijftien jaar later zijn de regels van het wereldkampioenschap veel strenger geworden: de zonnewagens zijn niet alleen veel veiliger, met vier wielen en een kleiner maximaal oppervlak aan zonnecellen, maar ook veel efficiënter. Omdat de competitie over de jaren veel zwaarder is geworden, wordt op elke gram gewicht gekeken. Ook aerodynamica is belangrijk: drie teamleden spenderen maar liefst zes maanden fulltime om de wagenvorm te tekenen met de minste luchtweerstand, waardoor de volledige wagen uiteindelijk even weinig luchtwrijving heeft als de zijspiegel van een auto. We krijgen vaak de vraag of de wagen 's nachts ook kan rijden. Dit kan: de zonnewagen bestaat namelijk uit een groot zonnepaneel en een motor, maar ook een grote batterij. De wagen kan ook, zoals een elektrische wagen, opgeladen worden door netstroom, hoewel hier wel speciale apparatuur voor nodig is.” De
World Solar Challenge start op 13 oktober en de wagens zullen een afstand van 3021 kilometer overbruggen. “Na de derde plaats op de race in 2017, mikken we nu op de eerste plaats. Wie wil, kan ons volgen op de sociale media!”
*Het nieuwste model heet BluePoint en haalt 130 kilometer per uur.
*Tijdens de 3000 km lange race verbruikt de wagen het equivalent van 7 liter diesel.
*De wagen is gebouwd rond de schouder- en heupbreedte van onze 3 piloten. Er kan één persoon in, met opgetrokken knieën en gekantelde schouders.
*Met het oog op optimale efficiëntie is het onnodige comfort geschrapt, dus geen stuurbekrachtiging, geen verluchting, geen airco, en dat terwijl de binnentemperatuur in de woestijn stijgt tot 40°C.
Info:
www.solarteam.be
Lees ook:
Deel 1: Fablab Brussel, waar ideeën werkelijkheid worden
Deel 3: Howest biedt eerste postgraduaat AI aan in Vlaanderen