Image
03/06/2020

​Studenten bestrijden samen met EU online haat aan de hand van memes


In samenwerking met de Europese Unie, maken studenten van de kunstopleidingen van de Karel de Grote Hogeschool, samen met internationale studenten, memes. Het project DeTACT (Detect Then Act)  wil ingaan tegen online haat, trollen, nepnieuws en racisme.
 

“In de nasleep van de pandemie roept VN Secretarisch-Generaal Antonio Guterres op tot een wereldwijde samenwerking om haatspraak te stoppen, na een vloedgolf van xenofobie en complottheorieën online en offline”, stelt Tom De Smedt, de docent en onderzoeker binnen Sint Lucas Antwerpen, die het project begeleidt. Verschillende universiteiten, IT-bedrijven, ngo’s en burgers in Belgie, Duitsland en Nederland gaan nu samenwerken om een antwoord te zoeken voor de toenemende online polarisatie.”
 
Het project zorgt er met artificiële intelligentie, aan de hand van nieuwe taaltechnologie, voor om online haat op te volgen en tegen te gaan. Ook roept de DeTACT-groep andere mensen op, om op te komen voor burgers die het doelwit zijn van pesterijen, racisme, seksime en fake news op sociale media.
 
Aan het project werken 19 jonge Europese kunstenaars in opleiding samen, om beeldmateriaal te ontwikkelen tegen racistische memes. “Het zijn ‘counter-memes’ of ‘tegen-memes’, die extremistische propaganda belachelijk maken, terwijl ze ook diversiteit en dialoog promoten. We gaan aan de slag met visuele tegenverhalen. Zo gebruiken ze ironie en humor om de overdreven beelden, die de voorkeur hebben van extreemrechtste groepen, te ontlanden”, vertelt Tom De Smedt.

Afbeelding: ©KDG - DetACT
  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

GUIDO's studentenpanel test de OPPO Reno6

GUIDO zocht en vond drie studenten met oog voor snufjes en technisch detail en gaf hen de kans de Reno6 [...]

06/12/2021

25 verschillende bieren proeven in 24 dagen?

HOPT, marktleider in de thuisbezorging van bier, brengt een originele adventskalender op de markt met [...]

05/12/2021

Jongeren geven hun mening over productdesign

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Braun werden internationale jongeren tussen 18 en 24 [...]

24/11/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84