Image
25/10/2021

Stadsbrouwerij Het Anker in Mechelen

GUIDO heeft dorst en schuimt de studentensteden af op zoek naar artisanale stadsbrouwerijen. Vandaag houden we halt in Mechelen, bij Het Anker. Aan de rand van het begijnhof drinken we een Gouden Carolus met zaakvoerder Charles Leclef.


Het Anker

°1872, Mechelen

40.000 hectoliter per jaar

hetanker.be

Vijfde generatie brouwers

"De brouwerij ligt op een historische site, want ze maakt deel uit van het begijnhof van Mechelen. Hier werd al in de middeleeuwen bier gebrouwen, voor het 'krankenhuis'. De familie Van Breedam, waarin ik langs moederskant tot de vijfde generatie behoor, is hier een brouwerij begonnen in 1872. Toen ik die in 1990 overnam van mijn oom, was het helaas een ruïne geworden. Toen was de vraag: blijven we op deze locatie, of trekken we de stad uit? We hebben ervoor gekozen om de historische site te behouden, maar dan moet je er ook iets mee doen. Zo zijn we gekomen tot een zeer toegankelijke brouwerij, met een brasserie, rondleidingen, een restaurant, een hotel... Zo is Het Anker een deel van het Mechelse stadsmeubilair geworden."

Harmonie

"Er zit een duidelijke familietrek in onze bieren, waarin onze gist zeker en vast een sleutelrol speelt. Ik heb er altijd over gewaakt dat de smaken in harmonie met elkaar blijven. Wij gaan niet op zoek naar extreme smaken die een bier overheersen. Ik vind het een uitdaging om de verschillende elementen te laten samensmelten met een zekere finesse. Dat wil niet zeggen dat we vies zijn van een experiment, maar wij gaan nooit kiezen voor extreme oplossingen. Wij zetten in op een subtiele smaakbalans, en daar worden we ook wel voor gewaardeerd."

Explosie van speciaalbieren

"Ik ben niet iemand die mijn eigen producten gaat aanpassen omdat ik nieuwe trends zie opduiken, maar ik heb in de loop van de decennia natuurlijk wel evoluties gezien in het brouwwezen. Er is de laatste tien jaar een heuse explosie geweest van brouwerijen die speciaalbieren maken. Dat was in mijn beginperiode helemaal niet het geval, toen was er een zeer stabiele markt. Toen verdwenen brouwerijen, in plaats van dat er bijkwamen. Vandaag is het aanbod en de toegankelijkheid van craftbieren veel groter geworden. Dat is goed voor het beeld van bier in het algemeen, dat stilaan het imago verliest van zat aan de toog hangen en de ene pint na de andere binnenkappen. Er is nog een weg af te leggen, maar bier is een hoogstaand product geworden, waar je rustig van kan genieten."

Nieuwe projecten

"Er staan momenteel heel wat projecten in de steigers. We stoken whisky in Blaasveld, waar onze familie vroeger een jeneverstokerij had. Dat willen we verder uitbouwen. Daarnaast zijn we ook bezig met een horecaproject in een nieuw winkelcomplex: Maneblusser City. En in de stad hebben we onlangs een restaurant geopend waar de klant zelf bepaalt hoeveel hij kan betalen, zodat ook minderbedeelden lekker kunnen gaan eten. En dan is er nog onze Batteliek, een microbrouwerij in het kerkje van Battel."

De 3 best verkochte bieren van Het Anker

1) Gouden Carolus Tripel

- Goudblond, kruidig en verfrissend

- Volmondige smaak en toch dorstlessend

- 9% alcohol

2) Gouden Carolus Classic

- Donker bier met karamel- en aromatische mouten

- Verenigt de warmte van wijn en de frisheid van bier

- 8,5% alcohol

3) Gouden Carolus Whisky Infused

- Keizer Imperial Dark verrijkt met Gouden Carolus Single Malt whisky

- Krachtig met subtiele toetsen van vanille, eikenhout en chocolade

- 11,7% alcohol

En wat met de Mechelse studenten?

"Ik denk dat ons bier zeker wordt geapprecieerd door studenten. Speciaalbieren bereiken vandaag een jonger publiek dan vroeger. Hoewel wij een klassieke, traditionele brouwerij zijn die geen zotte dingen doet, kan het Mechelse studentenpubliek ons bier zeker smaken. We zijn trouwens met een tof project bezig dat jongeren wel zal bevallen: de Batteliek. In Battel, juist buiten de stad, hebben we een kerkje gekocht, en daar gaan we een microbrouwerij opstarten. Dat wordt een echte ontmoetingsplaats, ook voor studenten."

Tekst: Herbert De Paepe


Comment

  • Slider
  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

5x kunst op de UA-campus

1) 'Museum to Scale' (Stadscampus) Wist je dat er op de Stadscampus een museum is met [...]

16/09/2024

Nieuwe editie van campagne tegen pesten focust op de omgeving

STIP IT, de campagne tegen pesten van Ketnet, MNM en Radio 2, is maandag van start gegaan en richt zich [...]

15/09/2024

Vijf tips voor een vlotte start van het academiejaar

Het is weer bijna zover: het nieuwe academiejaar gaat van start. Wat moet je zeker weten vooraleer je [...]

14/09/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84