Image
27/12/2021

GUIDO ging een elektrische deelstep uitproberen in Brussel

Drie jaar nadat ze als Europese pionier het concept hadden gelanceerd in Stockholm, is het Zweedse micro-mobilitybedrijf Voi nu ook neergestreken in de hoofdstad van Europa. Wij gingen praten met Kristina Nilsson van Voi en mochten daarna een van hun flashy elektrische deelsteps uittesten op de esplanade voor het Europees Parlement.


GUIDO: Jullie zijn lang niet het eerste bedrijf dat deelsteps aanbiedt in Brussel.

Kristina: Dat klopt. We zijn laat aan tafel geschoven in Brussel, maar toen we drie jaar geleden in Stockholm begonnen, waren we de eerste in Europa. Het lag dus voor de hand dat we ook in Brussel zouden neerstrijken, in het hart van Europa. Als je er niet bent, dan heb je weinig toe te voegen. We zijn hier, en nu willen we ook in discussie gaan met andere lokale stakeholders, zoals universiteiten, het openbaar vervoer...

GUIDO: Hoe werkt het?

Kristina: Je downloadt de app, je scant de QR-code van de e-step, je betaalt met je kredietkaart en je bent vertrokken. Zo simpel is het. Als regelmatige gebruiker kan je ook kiezen voor een dagpas of een maandpas. In sommige landen bieden we studentenkorting aan, en het is de bedoeling dat we dat op termijn ook in Brussel zullen invoeren.

GUIDO: Waar vind je zo'n e-step, en waar laat je 'm na gebruik achter?

Kristina: In Brussel zijn we free-floating, wat wil zeggen dat we geen vaste parkeerplaatsen hebben. Al onze steps hebben gps, dus op de app zie je meteen waar de dichtstbijzijnde zich bevindt. Je laat 'm in principe achter waar je wil, behalve waar dat niet mag, in parken bijvoorbeeld. Dan gaat er een rood lichtje branden. Het voordeel van onze scooters is dat ze swappable zijn. We hoeven ze niet telkens mee te nemen op een vrachtwagen; we vervangen gewoon ter plaatse de batterij. Dat gebeurt 's nachts door een medewerker op een bakfiets. Heel ecologisch. Met een opgeladen batterij kan je ongeveer 100 km rijden. De verwachte levensduur van de steps is er ook stevig op vooruitgegaan. Het wordt pas economisch rendabel vanaf een levensduur van 90 dagen. Daar zitten wij ver boven, want onze scooters zijn berekend om vijf jaar mee te gaan.

GUIDO: Hoe zit het met de veiligheid?

Kristina: Die nemen we heel serieus. Wij hebben Ride Like Voila opgericht, een online rijschool waarin de verkeersregels worden opgefrist, speciaal voor gebruikers van onze e-steps. Veel jonge mensen in de stad hebben geen rijbewijs, vandaar. Verder begrenzen we de snelheid van onze scooters. In Brussel rijden ze niet sneller dan 25 kilometer per uur. Ook bergaf, want dan wordt automatisch afgeremd. Dankzij dat elektronische remsysteem kunnen ook slow speed zones worden ingesteld, of bijkomende snelheidsbegrenzing in het donker. Maar dat is afhankelijk van de lokale wetgeving.

GUIDO: In een studentenstad als Gent vind je nog helemaal geen deelsteps. Hebben jullie uitbreidingsplannen?

Kristina: Brussel is onze eerste stad in België, en als blijkt dat het hier goed loopt, willen we zeker uitbreiden.

voiscooters.com

En dan nu: de test!

Deze test was ons scooterdebuut, want we hadden nog nooit op een e-step gereden. Een sympathieke Zweed legde ons uit hoe het werkt, en dat bleek bijzonder eenvoudig. Versnellen gebeurt met een hendeltje aan je rechterduim, remmen is als op een fiets, en op de stuurstang zit een knop met richtingaanwijzers. De Zweed raadde ons aan om eerst een paar keer af te zetten met de voet, en daarna pas 'gas' te geven. Dat lukte meteen. Evenwicht houden bleek een eitje, ook in de bochten, ondanks de kleine wielen. De vering is als op een brommer, en dat was ook nodig. We vlamden per ongeluk in volle vaart over een loszittende tegel, maar dat hebben we nauwelijks gevoeld. De topsnelheid van 25 kilometer per uur voelt behoorlijk snel aan, en we konden ze moeiteloos aanhouden op een helling. Toen we daarna dezelfde helling afreden, voelden we de elektronische rem aanslaan, die ons automatisch binnen de snelheidslimiet hield. Even later moesten we stevig remmen omdat we een trapje iets te laat hadden gezien. Dat lukte zonder slippen, ondanks het feit dat de straatstenen nat lagen. Conclusie? Test geslaagd met onderscheiding.

Tekst: Herbert De Paepe


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84