Image
09/04/2024

Frankrijk overweegt boete voor Shein-shoppers

Frankrijk overweegt een duurzaamheidstaks voor Shein-shoppers en een reclameverbod voor 'ultra fast fashion'. Dat zou de eerste keer zijn dat zo'n wetgeving wordt ingevoerd.


De maatregelen richten zich op online winkels zoals Shein, Temu of Boohoo, die goedkope kleding produceren aan een sneltempo. Het nieuwe wetsvoorstel, mede gesteund door de Franse minister van Ecologische Transitie Christophe Bechu, stelt een toeslag voor dergelijke uitzonderlijk goedkope kledingstukken. Concreet betekent dit dat een klant een extra bedrag van vijf euro per item zou moeten betalen. De toeslag kan tegen 2030 verhoogd worden tot tien euro, maar de wet legt echter wel een grens vast van zo’n 50 procent van de originele waarde. En de opbrengsten? Die gaan naar de Franse organisatie Refashion, die zich inzet voor duurzame mode. Naast de duurzaamheidstaks komt er dan ook een reclameverbod.

Aan de andere kant voorziet de wet ook een stimulans voor duurzame kledingbedrijven. Die bedrijven zouden via Refashion een vergoeding kunnen ontvangen per geproduceerd kledingstuk. Maar welke merken dan precies als ‘duurzaam’ beschouwd worden? Op die vraag reageerde Refashion nog niet in de Franse media.

Hoewel sommigen hopen op een verandering in koopgedrag, zijn anderen sceptisch over mogelijke achterpoortjes en het verschuiven van de verantwoordelijkheid van de kledingmerken naar de consument. Daarnaast wordt er ook gediscussieerd over wat 'fast fashion' precies inhoudt en welke impact het reclameverbod zal hebben op influencers. Nu moet het voorstel naar de Senaat, maar aangezien het al is goedgekeurd door de Kamer, wordt er weinig weerstand verwacht. Indien de wet er komt, zal die vanaf volgend jaar van kracht zijn.

Tekst: Femke Claus


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

HOGENT brouwt bier uit oud brood

Een derde van ons voedsel gaat verloren. Het project Bread2B van HOGENT speelt in op die problematiek [...]

01/08/2022

Hasselt is de beste veggiestad

Heel wat Belgen gingen met de VeggieChallenge van EVA vzw de uitdaging aan om vaker veggie te eten. Dertien [...]

29/07/2022

Vrouwelijke ICT-studentes in het zonnetje gezet

In de ICT-sector liggen jobs voor het rapen, maar toch zijn er bijna geen vrouwen te bekennen. Hoe komt [...]

24/06/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84