Image
12/11/2024

UGent onderzoekt techniek om supermarktklanten te doen kiezen voor veggie

In de supermarkt maken klanten voortdurend keuzes. Soms is het kiezen tussen vlees of een plantaardig alternatief. Hoe overtuig je de winkelende klant om voor veggie te opteren? BE4LIFE, een onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, onderzocht het in samenwerking met Carrefour België.


De onderzoekers wilden te weten komen hoe effectief de nudging-techniek is. Nudging wil in de praktijk zeggen dat klanten die niet specifiek op zoek zijn naar vegetarische producten, ze opmerken en alsnog in hun winkelmandje leggen. Een duwtje in de juiste richting, met andere woorden. Nudge, nudge. In tien Carrefour-winkels plaatsten de onderzoekers plantaardige eiwitproducten naast maaltijdkits, met een aantrekkelijk vegetarisch receptenboekje erbij. De resultaten waren positief: de studie toonde een stijging aan van de gecombineerde verkoop van maaltijdkits met plantaardige eiwitproducten. Conclusie: nudging wérkt.

Tekst: Herbert De Paepe


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

Dit is de Gentse Student van het Jaar 2024

Aan het einde van het voorbije academiejaar reikte Stad Gent voor de twintigste keer de titel 'Student [...]

08/07/2024

Minder dan 30 procent behaalt bachelordiploma binnen de drie jaar

Het aantal studenten dat binnen de drie jaar zijn of haar bachelordiploma behaalt is gedaald. Slechts [...]

02/07/2024

Too Good To Go: nu ook op citytrip!

Wist je dat je Too Good To Go, de app die voedselverspilling voorkomt, ook in het buitenland kunt gebruiken? [...]

01/07/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84