Image
22/01/2025

Nieuw in de cinema: 'BXL'

De openingsscène van BXL is meteen de beste uit de film. Twee jonge ketjes op een Molenbeeks dak eten een mitraillette, en de ene klaagt omdat er mayonaise op zijn broodje is. "Niet te vreten, cette sauce de Flamand!"


Daar hebben we vrolijk om gelachen, maar het lachen verging ons al snel. Niet alleen omdat deze film van Ish en Monir Ait Hamou onvermijdelijk de tragische toer opgaat, maar vooral omdat BXL zo ééndimensionaal en voorspelbaar is. Het is alsof een lijstje wordt afgestreept. Gefnuikte dromen om uit het getto te geraken? Check. Politiebrutaliteit? Check. Al dan niet latent racisme? Check. Extremistische ronselaars op de straathoek? Check. Een "ongeval" vol goedkope symboliek? Check. Ongeloofwaardige rollen van een handvol Vlaamse acteurs? Check.

De broers Ait Hamou zijn absoluut geen Adil en Bilall, en zelfs geen Nabil Ben Yadir. BXL heeft niets te bieden wat we al geen tien keer eerder en beter hebben gezien. Molenbeek en Brussel verdienen beter dan deze lauwe prent.

Tekst: Herbert De Paepe


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Vlaamse jongeren eten onvoldoende groenten

Volgens een enquête van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) eten Vlaamse millennials [...]

07/08/2021

Studentenclub Wieslandia: “Iedereen is welkom, ook mensen die niet kunnen kaarten!”

GUIDO is er voor de studenten, daarom zetten we telkens weer de student in de kijker. Daar horen natuurlijk [...]

05/08/2021

Waarom dit het beste moment is om koffie te drinken

Voor veel mensen is het drinken van een bakje koffie het ideale startschot van de dag. Nu blijkt dat [...]

03/08/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84