Image
25/03/2003

PRESIDIUMVERKIEZINGEN 2003 : Leuven

"Binnen de korste keren lag de vloer vol Playboys!"
Hoe zitten die verkiezingen juist in elkaar? En wie kan er precies verkozen worden? Leg het voor eens en voor altijd uit. "Het is heel simpel," zegt Evi Goris, preses van de Psychologische Kring Leuven. "Iedereen is uitgenodigd om deel te nemen aan de verkiezingen.


Bij ons komt er meestal maar één echte ploeg op, dat zijn dan de mensen die al in de Kring zaten plus nieuwe kandidaten.Gemiddeld telt de nieuwe ploeg tijdens de kiesweek een 20-tal leden. Binnen die ploeg zijn de functies op voorhand al verdeeld." Wel makkelijk, zo zonder concurrentie. "We hebben inderdaad nog nooit moeten concurreren met een andere ploeg," bevestigt Olivier Verhaert, ook preses van de Psychologische Kring. "Er zijn gewoon te weinig kandidaten om twee ploegen te vormen. Toch zijn er altijd mensen die een lolploeg oprichten. Zij proberen dan de echte ploeg te overtreffen met het uitdelen van hun gadgets of andere prullaria om zoveel mogelijk stemmen af te snoepen. Twee jaar geleden was het echt wel straf. De leden van de lolgroep waren zo opgegaan in hun rol dat ze in tegenstelling tot de echte ploeg gevraagd werden voor een interview in VETO (het blad voor de Leuvense uniefstudent), met foto's erbij. Zij waren namelijk opgemerkt omdat ze 500 gratis Playboys hadden uitgedeeld in onze fakbar de Pavlov. De mannen konden het daar zeker appreciëren. Ze vonden het zelfs zo leuk dat ze met die boekjes naar elkaar begonnen te gooien. Binnen de kortste keren was de vloer van de Pavlov omgedoopt tot een tapijt van Playboys." De boekjes wel te verstaan? "Uiteraard."

"Geen enkel bedrijf is geïnteresseerd in psychologen"

Evi en Olivier zijn allebei preses. Why? "Dit jaar was onze laatste kans," zegt Evi. We wilden de stap na enkele jaren presidium zeker zetten. En we zijn er dus samen voor gegaan. Maar noem ons liever co-kringcoördinator, preses gebruiken wij al lang niet meer. Dat klinkt zo elitair." Hmm, allebei preses (bekt toch wel iets makkelijker), loopt dat wel goed af? "Geen probleem," zegt Olivier. "Tot nog toe verliep alles geweldig vlot. Want onderschat het niet, het is soms echt hard werken." Dat geloven wij graag. Doe ze nog eens vol mannen! "Lach maar, neem nu sponsoring. Geen enkel bedrijf heeft er blijkbaar belang bij om psychologen aan te trekken. We mogen blij zijn als we 250 euro bij mekaar geraapt hebben. Dat is dus niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld Ekonomika (economische wetenschappen) of VTK (toegepaste wetenschappen) aan sponsoring krijgen. Die bedragen zijn niet meer normaal. Dat is meer dan het dubbel van een jaarloon van een gewone werknemer. Wij mogen blij zijn als we een potlood krijgen." Conclusie: de wereld is oneerlijk. "Och," voegt Evi eraan toe, "je krijgt voor al dat werk veel terug hoor. Ik denk ook niet dat je het anders blijft volhouden. Altijd weer bestaat de groep uit zeer gemotiveerde mensen met een enorme teamspirit. Daar blijf je het uiteindelijk ook voor doen." Onder het motto: doe eens iets voor uw medemens! Vooruit dan maar, Guido doet voor één keer ook zijn duit in het zakje: maak de Psychologische Kring wereldberoemd in Vlaanderen. Evi: "Aangezien ons budget beperkt is, kunnen we geen grootse evenementen op bijvoorbeeld het Leuvense Ladeuzeplein organiseren. Wij beperken ons dus tot de fakbar en het stadspark. De activiteiten die we organiseren zijn meer intern gericht. We zorgen bijvoorbeeld voor ontbijt tijdens de lessen. Met koffie en alles erop en eraan. Daarnaast organiseren we naar goede gewoonte Boterhammen in het Park (dat van Leuven dus). We laten een groepje optreden in de kiosk en voorzien drank en eten voor iedereen. Ook traditiegetrouw geven we in het zaaltje van de Pavlov een barbecue met aansluitend een cocktailparty. Dat is dan het hoogtepunt van de week. Heel de week door worden er ook gratis vaten gegeven zolang de voorraad strekt."

"Overal gratis toegang!"

 Nu we toch in Leuven zijn, kloppen we aan bij Elke Muermans. Elke is preses financiën bij de gezonde lichamen van Apolloon (lichamelijke opvoeding en kinesitherapie). Waarom, beste Elke? Wat is er misgelopen in je jeugd? "Het leuke aan preses zijn is dat je sneller met andere mensen in contact komt. We hebben een zeer hechte studentengroep en de ambiance zit er altijd goed in. De vele uitnodigingen voor andere feestjes en het organiseren van onze eigen party's is natuurlijk ook bijzonder tof. Het minder leuke is dat er altijd wel verplichtingen aan vasthangen. Je hebt toch altijd wel een grote verantwoordelijkheid, en zeker bij de financiën. De balans moet positief blijven hé! Voor de rest zie ik alleen maar voordelen: gratis toegang op vele fuiven in Leuven, kortingen in het copycenter..." Een zonnige kreet schiet ons te binnen. 'Kunnen wij dit maken?' In koor: 'Nou en of!' Maar verder over de financiën nu, wat kost die hele verkiezingstoestand? "Een verkiezingsweek kost toch al snel 2000 euro. En Apolloon is helemaal niet rijk, wij moeten dus een serieus beroep doen op onze sponsors. Mag ik even? Dat zijn onder andere Skikot, KBC, Color Image en Ricard."

" Wij zijn de grootste feestbeesten en de beste drinkers!"

Ook bij Apolloon neemt er maar één ploeg deel aan de verkiezingen. "Ook al zijn we met een beperkt aantal, tijdens de verkiezingsweek zetten wij toch geweldig aangename dingen op touw. Er is een aulacantus, zwembadparty, barbecuenamiddag én een beursavond in onze fakbar de Sportzak. De Sportzak is echt wel onze ontmoetingsplaats. Iedereen kent er iedereen, dat is echt tof. Apolloon is een hele hechte groep. En ja, we worden niet voor niets de grootste feestbeesten en de beste drinkers genoemd. Ook onze td's trekken altijd heel veel volk. Dit jaar bestaat onze vereniging trouwens al 59 jaar en daarom organiseren we een 59-vaten-td. We denken dan natuurlijk ook een beetje aan onze ouders: om hen toch wat te laten genieten van het studentenleven richten wij ook nog een oudercantus in." Magda en Fons: smeren, die kelen! P>


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Debat over levensbeschouwelijke kentekens op school

De Vlaamse hogescholen vragen een debat over de levensbeschouwelijke kentekens op school. Volgens hen [...]

14/04/2024

De Warmste Week vindt opnieuw plaats in Brugge

Voor het tweede jaar op rij trekt De Warmste Week naar ’t Zand in Brugge. Dat is bekendgemaakt [...]

13/04/2024

Politiestage voor jongeren in Gent

De Gentse politie heeft tijdens de paasvakantie twintig jongeren een mini-opleiding tot agent gegeven. [...]

12/04/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84