Image
09/03/2005

Maria Full of Grace

Dit langspeelfilmdebuut van de Amerikaan Joshua Marston, over een tienermeisje dat haar uitzichtloze leven in Colombia probeert te ontvluchten door drugs naar de VS te smokkelen, kleurt meer binnen de lijntjes dan de makers en marketeers je willen doen geloven.
 Wij zagen eerlijk gezegd niet veel meer dan een zeer rechtlijnige film vol matige vertolkingen. Akkoord, de nogal klinische manier waarop de techniek van de drugsmokkel wordt getoond is best interessant. Hoe de rubberen zakjes geprepareerd worden, hoe de meisjes oefenen met druiven die ze zonder te bijten leren inslikken, de vernedering van de uitgekakte zakjes die in het vliegtuigtoilet onmiddellijk weer moeten worden ingeslikt, de vreselijke gevolgen als het misloopt, het wordt allemaal onverbloemd getoond. Maar om een of andere reden raakte het ons niet echt. Wat een aanklacht had willen zijn, had móeten zijn zelfs, is een kille observatie geworden, een vrijwel gevoelloze film die na afloop nog geen kwartier blijft hangen. Waarom de jonge Colombiaanse actrice Catalina Sandino Moreno voor haar rol als Maria een Zilveren Beer kreeg in Berlijn is ons een raadsel. Maar bij nader inzien: de Gouden Beer ging naar Charlize Theron in Monster. Oók al zo'n schromelijk overschatte prestatie. Kan iemand dringend die beren terug het Zwarte Woud injagen, ja?

(JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Textielontwerpster Nathalie Van der Massen wint de Henry van de Velde Young Talent Gold Award

In Brussel is Nathalie Van der Massen bekroond met de prestigieuze Henry van de Velde Young Talent Gold [...]

17/02/2024

Nieuw tweedehandsplatform voor studiemateriaal

De helft van de studenten koopt zijn studiemateriaal tweedehands aan. Dat blijkt uit een enquête van [...]

15/02/2024

Antwerpse kunststudenten exposeren in Japan

Studenten Vrije Kunst van Sint Lucas Antwerpen, de kunstencampus van de Karel de Grote Hogeschool, mochten [...]

13/02/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84