Image
08/07/2005

M.I.A.: Arular

Maya Arulpragasam moet de natte droom van menig muziekmarketingboer zijn geweest. Ze groeide op midden de kogels van de Tamil Tijgers-onafhankelijkheidsstrijd op Sri Lanka. Ze verhuisde naar een mottige, agressieve wijk in Londen, ontdekte muziek, bloeide open tot een mooie jongedame, ontmoette Peaches en opeens stonden de platenlabels keihard op de deur te bonken.
 En klinkt het?

Het klinkt vooral ragga-bhangra-Caraïben-crunk-hop-grime met verder nog héél wat andere invloeden. Vurig, keihard gemeend, kluitje militant, sexy, heel goed te dansen en anders.

Maar met haar klauwen en mooie snoetje zal Maya ongetwijfeld nog harder haar eigen ding blijven doen, vast net zoals Arular er kwam. Arular staat propvol met haar eigenzinnige mix van blij en kwaad. De vrolijke ragga-riddim van ‘Sunshowers’ op een tegenstrijdige tekst die tussen liefde, westers racisme en moord heen en weer holt. Door de nogal moeilijke slang is het vaak raden naar wat Maya écht bedoelt en of haar agenda een kwaaie of pop-onnozele is. Misschien kunnen wij simpele westerlingen oorlogsroots en dansmuziek maar moeilijk rijmen. Dat maakt het natuurlijk wel blijvend intrigerend, maar zet ons evengoed te kakken. Zoals heel wat homo's die ook eens graag een dancehall-stapje zetten pas laat doorhadden wat ‘bun di chi-chi’ echt wilde zeggen. Dus, van de sexy vlammende dancehall ‘Galang’, het wrangere ‘Fire fire’ tot het gekke/rauwe ‘Sunshowers' blijft Maya spannend én helder.

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten vinden opnieuw werk na corona

Uit een analyse van het hr-bedrijf Randstad Group blijkt dat het aantal werkende studenten bijna op [...]

15/08/2021

Tiktok test tool waarmee je kunt solliciteren

De razend populaire app Tiktok komt op de proppen met een gloednieuwe tool waarmee mensen binnenkort [...]

11/08/2021

Vlaamse jongeren eten onvoldoende groenten

Volgens een enquête van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) eten Vlaamse millennials [...]

07/08/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84