Image
14/12/2005

Manderlay

Soms hadden we bij Lars von Triers nieuwste film Manderlay spijt dat we Dogville al hadden gezien. Dat is een rare gewaarwording bij een sequel, maar het valt niet te ontkennen dat de gewenning ons het eerste uur parten heeft gespeeld. Het feit dat ook deze film werd gedraaid in een enorme studio met enkel rudimentaire of zelfs onbestaande decors, heeft ons absoluut niet meer verrast.
 Het was wel fameus wennen aan het feit dat Grace niet langer wordt vertolkt door Nicole Kidman, maar door de veel jongere (en veel minder knappe - ze is nu eenmaal de dochter van Ron 'Richie Cunningham' Howard) Bryce Dallas Howard. Die zet een machtige en gedurfde prestatie neer, daar niet van, maar je zal onvermijdelijk een tijdlang ongemakkelijk in je stoel zitten te schuifelen. Toch kunnen we je garanderen dat ook in Manderlay het moment komt dat von Trier je genadeloos bij de keel grijpt en als een lappenpop heen en weer schudt. Hij is zo'n begenadigd cineast dat zijn duistere analyse van de onnoemelijke moeilijkheden die het doorbreken van vastgeroeste, jazelfs afstotelijk racistische gewoontes met zich meebrengt, je ondanks alle vormelijke schraalheid aan je stoel vastnagelt. Dit complexe verhaal, waarin Grace na haar cyclus van misbruik en wraak in Dogville op een plantage terechtkomt in het Alabama van 1933, waar de slavernij nog blijkt te bestaan, is overrompelend en spookt nog dagenlang na in je hoofd. Von Trier slaagt erin nieuwe en pertinente vragen op te roepen telkens als je dacht een béétje doorzicht te krijgen. De mens, ge kunt daar niet aan uit, en al zeker niet bij Lars.

 (JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren praten onderling vaak over geld

Meer dan de helft van de jongeren van 18 tot 24 jaar (54%) praat minstens maandelijks met vrienden over [...]

25/05/2022

Kunststudente publiceert boek dat licht geeft in het donker

Margo Van Onderbergen, studente Beeldende Kunsten/Grafisch Ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen, moest net [...]

24/05/2022

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84