Image
11/01/2006

Inside Deep Throat

Inside Deep Throat is een onderhoudende documentaire over de meest beruchte pornofilm aller tijden: Deep Throat uit 1972. Door net op het moment te komen dat Amerika er rijp voor was, dankzij een originele gimmick (het verhaal: een vrouw ontdekt dat haar clitoris in haar keel zit, zodat ze alleen door orale seks kan worden bevredigd) en via een storm van - pun not intended - mond-aan-mondreclame, werd het een megasucces.
 Voor het eerst gingen ook respectabele burgers naar een seksfilm kijken, al was het maar uit nieuwsgierigheid, en hoofdactrice Linda Lovelace werd een cultfiguur. Inside Deep Throat plaatst het maken van deze vrolijke seksprent in het maatschappelijk kader: porno werd in die tijd heel eventjes gezien als een vorm van seksuele bevrijding, en veel mensen waren ervan overtuigd dat het uiteindelijk tot een gezond huwelijk tussen de porno-industrie en Hollywood zou komen. Dat is nooit het geval geweest, weten we nu, en dat blijkt vooral de schuld van de opkomende videomarkt, die de prijzen heeft gekelderd en de productie heeft gebanaliseerd. Via interviews met de nog levende betrokkenen (Lovelace zelf kwam in 2002 om het leven in een auto-ongeval) schetst Inside Deep Throat een interessant tijdsbeeld. De meeste geïnterviewden kunnen een besmuikte glimlach niet onderdrukken als ze terugdenken aan die periode, het moet echt wel fun geweest zijn om Deep Throat (mee) te maken. Maar de film focust ook op het feit dat de prent werd gefinancierd met maffiageld, en dat de mob met het gros van de recette ging lopen. Ook de pogingen van rechtse fatsoenrakkers om de film, en porno in het algemeen, te boycotten komen aan bod. "Jammer dat we het nu zo druk hebben met achter terroristen aan te zitten," zegt een van hen zonder een zweem van ironie op het eind van deze niet te missen documentaire.

 (JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Broodjeszaak Tonton Garby uit Brussel gaat viraal op Tiktok

Een video met meer dan 2,4 miljoen views en 500.000 likes, en dat over een Belgische broodjeszaak. Tonton [...]

05/03/2023

Een langer weekend kan positief zijn voor het klimaat

Een vierdaagse werkweek om het klimaat te redden, dat klinkt bijna te mooi voor woorden. Toch zijn wetenschappers [...]

04/03/2023

Ga eens wolven spotten in Limburg

In het literair museum Villa Verbeelding in Hasselt loopt nog tot 4 juni de expo Wolf! De wolf in illustratie. [...]

03/03/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84