Image
21/04/2006

The Knife: Silent shout

The Knife, broer en zus Andersson uit Stockholm Zweden. Goed onthouden, want ze zouden wel eens op hun eentje de definitie van dance volledig kunnen hervormen. Excuseer, ze zijn al bezig.



 Dankzij de megahit ‘Heartbeats’ van Jose Gonzales - ook een Zweed nochtans - en via Sony’s gekleurdebollenreclame leert het grote publiek The Knife kennen: ‘Heartbeats’ is origineel van The Knife. Silent shout is al hun derde plaat.

Wie How I live now van Meg Rosoff heeft gelezen, of Le temps du loup van Michael Haneke heeft gezien, heeft er met ‘Forest families’ meteen de perfecte soundtrack bij. Een nummer dat dreigt in een rasechte trance-schijf los te barsten (zie In de gloria’s   'Ontploffing!!') maar zich steeds net niet over de grens waagt. Net als de donker absurde, onmenselijk harde post-apocalyptische sfeer van vermeld boek en film, waarin de dreiging constant loert en drukt maar zich uiteindelijk kort, vuil en uiterst hard manifesteert. ‘Forest families’ sluit op The Knife’s eigenste dance-manier en in tekst volledig aan bij de sfeer en het gevoel van Rosoff en Haneke, bij The Knife biedt muziek nog net redding. De track is ook tekenend voor de sfeer van de hele plaat, surrealistisch angstaanjagend, lacherig beklemmend, grijnzend gniffelen, tot in het meest verfijnde gemuteerde dance. Karin schrijft alle vreemde teksten, teksten met een vreemdheid als Aphex Twin’s Come to daddy of Boris Vians Ecume des jours. In elke song sleurt ze haar stem door technologie, komt die stem er akelig uit, dubbel gelaagd, heksig, brommerig, klagerig, metalig, schoon geschonden. Geen schaamte tegenover het digitaal aanvechten van het eigen stemgeluid. Broerlief tovert techno, dance, bonken en bleeps om tot levende muziek met een zotteclownskop, op maat fijngesneden voor Karin. The Knife is het beste wat we in 2006 al mochten horen. ‘A cracked smile and a silent shout’.

(LAD)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Nieuwe editie van campagne tegen pesten focust op de omgeving

STIP IT, de campagne tegen pesten van Ketnet, MNM en Radio 2, is maandag van start gegaan en richt zich [...]

15/09/2024

Vijf tips voor een vlotte start van het academiejaar

Het is weer bijna zover: het nieuwe academiejaar gaat van start. Wat moet je zeker weten vooraleer je [...]

14/09/2024

Studenten nemen de spelling van Gen Z onder de loep

Vier laatstejaarsstudenten Business & Languages van Arteveldehogeschool in Gent tonen in hun bachelorproef [...]

10/09/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84