Image
13/09/2006

Lady in the Water

Zeg wat je wil, een nieuwe M. Night Shyamalan is telkens weer een belevenis. De wonderboy achter bizarre thrillers als The Sixth Sense en The Village vertelt ons deze keer een sprookje.
 Een klef en vergezocht sprookje zelfs, maar de manier waarop hij het vertelt, is iets waar ervaren filmliefhebbers alleen maar van kunnen smullen. Is Lady in the Water echt alleen maar het verhaal van een narf, een soort onderwaternimf die woont in het zwembad van een wooncomplex in Philadelphia? En over hoe dat waterwicht wordt belaagd door scrunts, wolfachtige beesten met gras op hun rug? Dat zou nogal magertjes zijn, en dat is deze wonderlijke, veelgelaagde prent nu net niet. De narf (tweede hoofdrol op rij in een Shyamalan-film voor Bryce Dallas Howard) heet Story. Het verhaal van Story is het verhaal van het Verhaal; Lady in the Water is één grote postmoderne metafoor waarin Shyamalan zijn visie op schrijven en verhalen vertellen uit de doeken doet. Hij ontrafelt op ingenieuze wijze zijn eigen narratieve technieken, en is zelfs de filmcritici te snel af door hun schampere analyses van zijn werk al op voorhand te integreren in de film zelf. Shyamalan filmt deze keer met de deuren van z'n filmkeuken wijd open, en dat is moedig, want zijn vorige films moesten het vooral hebben van verborgen plot-elementen die pas in de laatste minuten opdoken. Nu speelt hij open spel en stelt hij zich kwetsbaar op. Sommigen noemen Lady in the Water daarom een gigantische egotrip. Wij noemen het een dappere zelfanalyse van een eigenzinnig en compromisloos filmmaker en - als je tussen de regels van het simplistische sprookje kunt lezen - een verbazingwekkend interessante film.

  (JC)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Tiktok test tool waarmee je kunt solliciteren

De razend populaire app Tiktok komt op de proppen met een gloednieuwe tool waarmee mensen binnenkort [...]

11/08/2021

Vlaamse jongeren eten onvoldoende groenten

Volgens een enquête van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) eten Vlaamse millennials [...]

07/08/2021

Studentenclub Wieslandia: “Iedereen is welkom, ook mensen die niet kunnen kaarten!”

GUIDO is er voor de studenten, daarom zetten we telkens weer de student in de kijker. Daar horen natuurlijk [...]

05/08/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84