Image
05/10/2006

De Blauwbloezen 50: De klopjacht

Vijftig albums van 'De Blauwbloezen' alweer, wat vliegt de tijd. De reeks, die ooit werd opgestart in het weekblad Robbedoes om het verlies van 'Lucky Luke' op te vangen toen Morris overstapte van Dupuis naar Dargaud, groeide al snel uit tot een vaste waarde.
 Het is ook altijd een van de topreeksen geweest van Raoul Cauvin, de veelschrijver die honderden albums uit z'n mouw schudde (en nog altijd schudt) voor Dupuis. Afijn, de tijden zijn veranderd, Dupuis en Dargaud zijn eigendom van dezelfde mediagroep geworden, de Nederlandse Robbedoes bestaat niet meer en Morris is ook al een tijdje naar de eeuwige jachtvelden verhuisd. 'De Blauwbloezen' zijn echter springlevend, met een verhaal dat niet beter of slechter is dan de vorige negenenveertig. Blutch en Chesterfield gaan op klopjacht naar deserteurs en komen zo in de handen van de zuidelijken terecht. Daar trekken ze hun blauwe bloezen uit en ruilen die voor grijze uniformen, wat voor koldereske verwarring zorgt. Mild grappig, zoals alles van Cauvin, uitstekend getekend door Willy Lambil. Dat die laatste vooral ook in z'n potloodschetsen een uitstekend vakman is, zie je in het dossier dat aan de eerste druk werd toegevoegd. Altijd leuk, zo'n extraatje, al was het niet echt meer nodig na de schitterende schetseditie van The Nancy Harts (album 47bis, 'het album van het album'), die in 2004 verscheen.

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

​Goed nieuws: je kan weer buitenshuis gaan blokken

Voor de studenten die thuis door omstandigheden niet kunnen studeren, of er hun concentratie niet vinden, [...]

14/05/2020

Fuif vanuit je kot op de beats van 2 Fabiola

Nog geen plannen morgenavond, 14 mei? Die kans zit er best wel in. Teleblok doet daar iets aan en organiseert [...]

13/05/2020

Een digitale catwalk voor Antwerpse modestudenten

Afstuderen ten tijde van corona, dat is iets wat je niet snel zal vergeten. Zeker voor studenten uit [...]

11/05/2020

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84