Image
16/12/2002

Tom Clancy’s Splinter Cell (Xbox)

Tom Clancy is een succesvol Amerikaans auteur. Althans, als we dat mogen afleiden uit het aantal verfilmingen van zijn werk. Hij heeft ook al enkele games op zijn naam staan, zoals Ghost Recon en Raven Shield. Ook voor Splinter Cell ging Ubi Soft bij Clancy aankloppen. Splinter Cell wordt gecatalogeerd onder het populaire stealthgenre. Biedt het rondsluipen in vijandig gebied nog enige voldoening?

In Splinter Cell neem je de rol aan van Sam Fisher. Sam is een medewerker van Third Echelon, een geheime afdeling van de Amerikaanse geheime dienst NSA. Kan het nog geheimer? Third Echelon gebruikt eenheden die bekend staan als zogenaamde Splinter Cells. Dit zijn elite spionage-eenheden die bestaan uit één enkele persoon. Net als een glassplinter is een Splinter Cell klein, scherp en vrijwel onzichtbaar.

Spannend en uitgebreid

De moderne oorlogsvoering valt of staat met een goede geheime dienst. Het verzamelen van informatie staat dan ook centraal tijdens Fisher's missies. Er zijn in totaal negen missies, verspreid over 24 levels in vier landen: Myanmar, Amerika, Georgië en Rusland. Je hebt de vrijheid om de missie naar eigen believen te vervullen. Om het met een spreekwoord te stellen: het doel heiligt de middelen. Die middelen zijn er in Splinter Cell in overvloed. Je hebt natuurlijk de nodige wapens voorhanden, maar daarnaast is er nog heel gamma randapparatuur beschikbaar. De gadgets zijn niet fancy verpakt als bij James Bond, maar effectief zijn ze wel. Je hebt keuze uit plakcamera's, gasgranaten, een slotenmakerset, lasergestuurde microfoons, optische kabels, micro-explosieven, nachtkijker, infraroodkijker, enzovoort. Aangezien geheimhouding een grondbeginsel van je beroep is, trek je best niet met een fanfare het vijandelijk gebied binnen. Splinter Cell is niet bedoeld voor schietgrage gamers, wel voor mensen die geduld hebben en met voorzichtigheid een missie kunnen aanpakken.

Splinter Cell heeft enkele unieke eigenschappen. Als je niet in het licht loopt, zal je minder snel ontdekt worden. Is er te veel licht? Geen nood, want ongeveer alle voorwerpen in Splinter Cell zijn interactief. Dus je schiet gewoon de lamp aan diggelen. Andere interactieve mogelijkheden zijn bijvoorbeeld het wegwerpen van een frisdrankblikje om de vijand af te leiden. Je hoeft de tegenstanders niet noodzakelijk om het leven te brengen in dit spel. Je kan ze gewoon bewusteloos maken, maar je kan ze ook gebruiken als menselijk schild of hen onder dwang informatie ontfutselen. Als je de vijand toch moet liquideren, laat je best het lichaam niet open, bloot en dood liggen. Lijken verslepen is blijkbaar een nieuwe trend in games. Onze rug is nog herstellend van het gesleur in Hitman 2: Silent Assassin en we gaan alweer aan de haal met lichamen in Splinter Cell. Zoals eerder gezegd kies je je eigen aanpak voor deze game. De mogelijkheden zijn erg uitgebreid, maar je zal ook erg snugger moeten zijn om alles tot een goed einde te brengen. Splinter Cell speel je dus niet op een lome zondagnamiddag uit. Saven kan enkel op vastgestelde locaties, waardoor je bepaalde stukken vaak zal herspelen.

Graphics

Grafisch verlegt Splinter Cell de grens van wat we tot nog toe op een console konden bewonderen. De game kent een ongeëvenaard gebruik van licht. De verschillende schaduwen en lichteffecten zijn ook functioneel, gezien je onopgemerkt je doel moet bereiken. Om dit te verwezenlijken maakt Splinter Cell gebruik van de Unreal engine. Het personage Sam Fischer is helemaal samengesteld uit getekende animaties. Sam kan ook een ongezien groot aantal bewegingen uitvoeren. Naast basismoves als hurken en springen kan je ook koprollen, hangen, klimmen, om de hoek schieten, touwglijden, op je tegenstander vallen, springen met stille landing, enzovoort. Alle mogelijke bewegingen zijn dus grondig bestudeerd en daarna omgezet in 3D. Dat alle animaties getekend zijn en niet gemaakt zijn door middel van motion captioning maakt het geheel ook gedetailleerder. Want Sam kan met zijn ogen knipperen, lachen of boos kijken. Ook de infrarood- en nachtvisie zijn mooi weergegeven.

Conclusie

Microsoft kan verheugd dat Xbox de enige console is waarop Splinter Cell verschijnt, want deze game heeft heel veel uitstraling. De verschillende elementen als graphics, verhaal en gameplay passen helemaal in elkaar en maken deze game een must have.

(SVK)


Comment

  • Slider

TopMovies

SOCIAL





 

Poll

Job in the picture

  • Slider

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84