Image
21/11/2007

Alcohol op tv zet aan tot drinken

Als jongeren kijken naar films of reclamespots waarin acteurs alcohol drinken, gieten ze zelf per uur anderhalf glas meer naar binnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Stichting Alcoholpreventie.
 Dat alcoholreclames op lange termijn aanzet tot drinken, wisten we al, maar ook op korte termijn zijn de gevolgen opmerkelijk. Tachtig proefkonijnen van gemiddeld 21,5 jaar keken per twee naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. Jongeren die zowel tijdens de film als in reclamespots acteurs naar het glas zagen grijpen, dronken dubbel zoveel als de koppels die geen alcohol op het scherm zagen. Volgens de onderzoekers gaan de kijkers onbewust het gedrag imiteren. Wim van Dalen, hoofd van de Stichting, pleit er dan ook voor dat scenarioschrijvers in scripts minder alcohol aan bod laten komen.

Info: www.alcoholpreventie.nl

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

1 jaar na de moord op Julie Van Espen: #bloomforchange

Vandaag is het exact een jaar geleden dat de drieëntwintigjarige Julie Van Espen verdween. Haar [...]

04/05/2020

Nooddecreet zorgt voor aangepast examenreglement

​Dat er dit academiejaar geen fysieke lessen meer zullen plaatsvinden, dat wisten we al. Over stages [...]

29/04/2020

Maak je eigen mondmasker, of koop er eentje van Billie Eillish

Afgelopen vrijdag kwamen we na de Nationale Veiligheidsraad te weten dat we vanaf 4 mei verplicht een [...]

27/04/2020

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84