Image
12/03/2008

Film: 10,000 BC

Roland Emmerich is een van die regisseurs van wie we elke nieuwe worp voor geen goud willen missen, al weten we op voorhand bijna zeker dat we teleurgesteld zullen zijn. Emmerichs nieuwe actievehikel 10,000 BC vormt geen uitzondering op die regel.

  Een groots opgezette avonturenfilm die zich afspeelt in de nacht der tijden, vol oermensen, mammoeten en sabeltandtijgers? Laat maar komen, die vrolijke onzin! Maar net als bij Independence Day, Godzilla en The Day after Tomorrow - drie andere blockbusters van Emmerich - kwamen we twee uur later hoofdschuddend de bioscoop buitengewandeld. O ja, de mammoeten waren coolamundo , en wat zagen ze er echt uit. En die sabeltandtijgers waren stevig uit de kluiten gewassen katjes, ook dat viel allesbehalve tegen. Maar als film is 10,000 BC niet meer dan een schaamteloos bij elkaar gejat patchwork van groteske actiescènes. Een vleugje Steven Spielberg alhier, een brok Peter Jackson aldaar, waarom geen scheutje Mel Gibson erbij, een royale geut George Lucas om het af te werken en nog een snuifje Michael Bay als toetje erbovenop. Flink roeren en heet opdienen. Tussen de donderende stampedes van mammoeten door probeert Emmerich toch nog een verhaal te vertellen over een harige held die zijn liefje uit de klauwen van gemene slavenmeesters poogt te redden. Daarbij swingt de film pas echt uit de bocht, want vanuit de oertijd buitelen we voorbij gindse zandduin plots een soort proto-Egyptische beschaving binnen, vol tempels en reusachtige piramides, wat de prehistorische sfeer radicaal doet verdampen. Je zou zweren dat je in Stargate bent terechtgekomen, niet meteen onze favoriete plek. Kortom, 10,000 BC is een typische Emmerich: spectaculair en groots, maar zo zwaar uit zijn voegen barstend dat elke emotie wordt verpulverd onder een lawine van - toegegeven: zeer coole - effecten.

klik hier voor de trailer

(HDP)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren praten onderling vaak over geld

Meer dan de helft van de jongeren van 18 tot 24 jaar (54%) praat minstens maandelijks met vrienden over [...]

25/05/2022

Kunststudente publiceert boek dat licht geeft in het donker

Margo Van Onderbergen, studente Beeldende Kunsten/Grafisch Ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen, moest net [...]

24/05/2022

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84