Image
17/12/2008

Studenten schrijven meer fouten dan ze denken

Studenten uit het hoger onderwijs denken dat ze foutloos kunnen schrijven, maar het tegendeel is waar. Dat blijkt uit een onderzoek van de afdeling logopedie en audiologie van de Artevelde Hogeschool in Gent waaraan 831 eerste- en tweedejaarsstudenten uit heel Vlaanderen deelnamen.

De studenten kregen enerzijds een dictee en anderzijds een lijst met vragen over spelling. 81 procent was ervan overtuigd zelf een gemiddelde tot zeer goede speller te zijn en 50 procent zei geen problemen te hebben bij het vervoegen van werkwoorden. Zo’n tachtig procent vond het zelfs niet nodig het dictee van twaalf paragrafen na te lezen, maar dat hadden ze beter wel gedaan, want de proefkonijnen maakten gemiddeld 20 spelfouten en 5 werkwoordfouten. Volgens de onderzoekers moet het debat rond spelling in het onderwijs dringend opnieuw aangewakkerd worden en moeten studenten ook erkennen dat ze toch niet zo goed zijn in spelling als gedacht. Pas dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling.

(SVR)


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

KU Leuven benoemd tot beste universiteit van België

Volgens QS World University Rankings – een lijst die universiteiten wereldwijd rangschikt op basis [...]

04/03/2021

Controversiële Dr.Seuss-boeken verkopen als zoete broodjes

Verschillende omstreden werken van de Amerikaanse kinderboekenauteur Dr. Seuss worden plots massaal [...]

04/03/2021

Sexting wordt voortaan verplichte leerstof in het secundair onderwijs

Leerlingen van de tweede graad van het secundair onderwijs zullen vanaf volgend schooljaar lessen krijgen [...]

03/03/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84