Image
02/12/2002

Hiphops nieuwe verlosser: Mr. Lif: I Phantom

Een nuchtere, vernieuwende kijk op de hiphopcultuur, het kan deugd doen. Mr. Lif zit goed geworteld in Boston, nieuwe basis van de pientere, sociaal bewogen en menselijke woordspouwers. Wij krijgen er zowat het beste De La Soul, A Tribe Called Quest, Mos Def & Talib Kweli en andere rasechte hiphopgevoelens van.

Het album is echt origineel opgevat. Eén groot verhaal, het leven en herleven van het hoofdpersonage via 14 songs. De anonieme antiheld laveert langs agressie, religie, racisme, sociale druk, familiedrama's, moord, nucleaire holocaust en de pijnlijke, stinkend etterende wonden in het Amerikaanse leven. Mr. Lif rapt aangenaam begrijpelijk, nooit houterig en herbergt een gitzwarte poëzie op een lichtgevleugelde en -ontvlambare woordenrijkdom, geholpen door El-P, NASA of Aesop Rock. Dan nog de ijzersterke instrumentale ondergrond. Een wisselslag van duistere beats die telkens toch vol funk en soul kleven en uit het recente en oldschool hiphopverleden puren, 'Drop it' van Public Enemy bijvoorbeeld, of à la Big L in 'Earthcrusher'. Beats zoals de aanvang van 'A glimpse at the struggle', vet, mistige bass loopend, heerlijk. Slapbass-samples, smaakjes ruwe oldschool, blackxploitation-nagalmen en bakken soul.

De volgende evolutiestap in het interessantste muziekgenre van de 21ste eeuw. Hiphop blijft zichzelf heruitvinden en DefJux laat zijn vorsers, pioniers en vrijbuiters los. Mr. Lif maakt conscious hiphop in diamanten uitvoering.


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Studenten drinken minder alcohol

Uit de vierjaarlijkse enquête 'In hogere sferen' van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere [...]

20/05/2022

Odisee ontwerpt emoji-studiekeuzetest

De studiekeuzetest van Odisee werd gelanceerd om 17-jarigen een makkelijke en leuke tool aan te bieden [...]

18/05/2022

Zeg niet zomaar pils tegen superpils

Bavik Super Pils, het pilsbier van Brouwerij De Brabandere in Bavikhove, is een echt prijsbeest. Dat [...]

17/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84