Image
02/12/2002

Hiphops nieuwe verlosser: Mr. Lif: I Phantom

Een nuchtere, vernieuwende kijk op de hiphopcultuur, het kan deugd doen. Mr. Lif zit goed geworteld in Boston, nieuwe basis van de pientere, sociaal bewogen en menselijke woordspouwers. Wij krijgen er zowat het beste De La Soul, A Tribe Called Quest, Mos Def & Talib Kweli en andere rasechte hiphopgevoelens van.

Het album is echt origineel opgevat. Eén groot verhaal, het leven en herleven van het hoofdpersonage via 14 songs. De anonieme antiheld laveert langs agressie, religie, racisme, sociale druk, familiedrama's, moord, nucleaire holocaust en de pijnlijke, stinkend etterende wonden in het Amerikaanse leven. Mr. Lif rapt aangenaam begrijpelijk, nooit houterig en herbergt een gitzwarte poëzie op een lichtgevleugelde en -ontvlambare woordenrijkdom, geholpen door El-P, NASA of Aesop Rock. Dan nog de ijzersterke instrumentale ondergrond. Een wisselslag van duistere beats die telkens toch vol funk en soul kleven en uit het recente en oldschool hiphopverleden puren, 'Drop it' van Public Enemy bijvoorbeeld, of à la Big L in 'Earthcrusher'. Beats zoals de aanvang van 'A glimpse at the struggle', vet, mistige bass loopend, heerlijk. Slapbass-samples, smaakjes ruwe oldschool, blackxploitation-nagalmen en bakken soul.

De volgende evolutiestap in het interessantste muziekgenre van de 21ste eeuw. Hiphop blijft zichzelf heruitvinden en DefJux laat zijn vorsers, pioniers en vrijbuiters los. Mr. Lif maakt conscious hiphop in diamanten uitvoering.


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

De nieuwe Guido Stadsgids is klaar

Student in Aalst, Antwerpen, Brugge, Brussel, Diepenbeek, Geel, Gent, Hasselt, Kortrijk of Leuven? Bestel [...]

17/09/2024

5x kunst op de UA-campus

1) 'Museum to Scale' (Stadscampus) Wist je dat er op de Stadscampus een museum is met [...]

16/09/2024

Nieuwe editie van campagne tegen pesten focust op de omgeving

STIP IT, de campagne tegen pesten van Ketnet, MNM en Radio 2, is maandag van start gegaan en richt zich [...]

15/09/2024

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84