Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Hoogbegaafde tieners proeven van het universiteitsleven

Het is geen gemakkelijke klus om secundair onderwijs op maat van hoogbegaafde kinderen aan te bieden. [...]

08/01/2024

Vierde studententoren aan Kapermolenpark Hasselt is klaar

Net voor de start van dit academiejaar was in Hasselt het project Demerkot klaar. Hiermee werd de vierde [...]

03/01/2024

Antarctica-expo sensibiliseert jongeren voor klimaatverandering

Naar aanleiding van de 125ste verjaardag van de eerste Belgische Antarctische Expeditie aan boord van [...]

01/01/2024