Image
24/09/2009

De inkt van toen

Europese stripmakers die hun strip in Japan situeren, laten zich wel eens verleiden tot het imiteren van de mangastijl. De Fransmannen Martin Leclerc, alias Maël (zijn krasserige tekenwerk ken je misschien van het bikkelharde tweeluik Miltons Dromen) en de debuterende scenarist Antoine Bauza zijn gelukkig niet in die val getrapt.

Voor hun mooie initiatieverhaal De inkt van toen hebben ze eerder gestreefd naar het vatten van de grafische kracht van oude Japanse waterverfschilderijen op rijstpapier, en dat is beeldig gelukt. Deze zeer sfeervolle strip kabbelt voort als een bergriviertje in de heuvels rond Tokio, toen die stad nog Edo heette. Maëls kleurenpalet is beperkt, maar hij weet de sfeer van de seizoenen perfect te grijpen. Het verhaal over een meester en zijn leerlinge is ontroerend. En eigenlijk zijn de auteurs met drie, want de bijdrage van de Zwitserse kalligraaf en japanoloog Pascal Krieger is in deze strip net zo belangrijk als die van Tchang Tchong-Jen indertijd in De Blauwe Lotus van Hergé.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Cast van '2DEZIT' nam les over bij Universiteit Antwerpen

Op maandag 23 oktober viel de cast van 2DEZIT de les 'Bronnen en Beginselen van het Recht' binnen [...]

19/12/2023

Dit zijn de winnaars van de News City Academy Awards

Voor het tweede jaar op rij organiseerde News City, de samenwerking tussen de nieuwsredacties van HLN/Het [...]

17/12/2023

Vlaamse jongeren spreken uitstekend Engels

Volgens de nieuwe EF English Proficiency Index, waarbij 2,2 miljoen niet-Engelssprekenden in 113 landen [...]

16/12/2023