Image
19/11/2009

Mist op de brug in Bihac

De 25-jarige tekenaar Gabriel Germain is een ontdekking. In een duister, bijna kleverig zwart-wit bewerkte hij voor de 'Kaliber'-reeks van Casterman twee korte verhalen van misdaadschrijver Jean-Hughes Oppel.

Germains inktzwarte stijl past geweldig goed bij de deprimerende sfeer van het bronmateriaal. Vooral het eerste verhaal Mist op de brug in Bihac, dat ook de titel van het album werd, is zeer geslaagd. Het gaat over een scherpschutter in de Joegoslavische burgeroorlog die een brug in zijn vizier houdt, wanneer plots een verkillende mist opduikt die zijn slachtoffers omhult. Laat een artiest mist tekenen, en je weet wat hij waard is als tekenaar. Germain kan het. Zijn stijl bengelt ergens tussen Hugo Pratt en Frank Miller in, iets wat je moet durven. De leesbaarheid van de vaak tekstloze pagina's kan hier en daar nog wat beter, maar bij zo'n jonge tekenaar zijn we bereid dat door de vingers te zien. Wat dan weer niet door de beugel kan, is dat er alwéér foeilelijke tikfouten in de titelpagina's zijn geslopen, iets wat bij Casterman de laatste jaren helaas meer regel dan uitzondering is geworden.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Maak je eigen mondmasker, of koop er eentje van Billie Eillish

Afgelopen vrijdag kwamen we na de Nationale Veiligheidsraad te weten dat we vanaf 4 mei verplicht een [...]

27/04/2020

#ikluisterbelgisch live brengt concerten tot in je kot

Het feit dat concerten nu niet kunnen doorgaan brengt voor velen een leegte met zich mee. Zowel artiesten [...]

23/04/2020

Een lichtpuntje voor alle jobstudenten: werkuren worden geneutraliseerd

Feest voor de studenten die een extra centje willen bijverdienen! In het tweede kwartaal van dit jaar [...]

22/04/2020