Image
19/11/2009

Mist op de brug in Bihac

De 25-jarige tekenaar Gabriel Germain is een ontdekking. In een duister, bijna kleverig zwart-wit bewerkte hij voor de 'Kaliber'-reeks van Casterman twee korte verhalen van misdaadschrijver Jean-Hughes Oppel.

Germains inktzwarte stijl past geweldig goed bij de deprimerende sfeer van het bronmateriaal. Vooral het eerste verhaal Mist op de brug in Bihac, dat ook de titel van het album werd, is zeer geslaagd. Het gaat over een scherpschutter in de Joegoslavische burgeroorlog die een brug in zijn vizier houdt, wanneer plots een verkillende mist opduikt die zijn slachtoffers omhult. Laat een artiest mist tekenen, en je weet wat hij waard is als tekenaar. Germain kan het. Zijn stijl bengelt ergens tussen Hugo Pratt en Frank Miller in, iets wat je moet durven. De leesbaarheid van de vaak tekstloze pagina's kan hier en daar nog wat beter, maar bij zo'n jonge tekenaar zijn we bereid dat door de vingers te zien. Wat dan weer niet door de beugel kan, is dat er alwéér foeilelijke tikfouten in de titelpagina's zijn geslopen, iets wat bij Casterman de laatste jaren helaas meer regel dan uitzondering is geworden.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Bekijk de FOMU-expo ‘Stephan Vanfleteren-Present’ vanuit je kot

Omdat een museumbezoek er nog eventjes niet in zit, organiseert het Antwerps Foto Museum (FOMU) een [...]

09/05/2020

BENEFIETkot steekt verenigingen een hart onder de riem

Ook voor verenigingen is de coronacrisis geen lachertje. Hun spaghettislagen, fuiven of quizavonden vallen [...]

08/05/2020

Social media sleuren tieners door de lockdown

Uit een onderzoek van de Universiteit van Gent blijkt dat Vlaamse tieners de afgelopen maand meer positieve [...]

07/05/2020