Image
16/11/2010

Submarino

De eerste twintig minuten van Dogma-pionier Thomas Vinterbergs nieuwe film Submarino zijn zo bikkelhard en genadeloos dat je denkt dat de regisseur van Festen definitief de nihilistische toer is opgegaan.

 

 

Twee jonge broertjes met een doorzopen moeder zetten zelf een fles drank aan hun lippen, en ondertussen sterft hun babybroertje in zijn wiegje. Zoals een perverse natuurwet het blijkbaar wil, zorgt die tragische gebeurtenis ervoor dat later de broers op hun beurt aan lager wal geraken. De oudste komt net uit de gevangenis, zuipt bier als water en is zo dom bevriend te raken met een seksuele delinquent, die hem opnieuw in ernstige problemen brengt. De jongste broer is een junkie en dealer, die verblind door vaderliefde niet beseft dat hij door zijn onverantwoordelijk gedrag zijn zoontje Martin vroeg of laat hetzelfde pad dreigt op te sturen. Van een aartsdonker portret van het zelfdestructieve leven in de onderbuik van Kopenhagen, evolueert Submarino langzaam maar zeker naar een hartverscheurende en in al z'n lelijkheid bloedmooie film over hoe mensen die liefdeloos zijn opgevoed, hun radeloze best moeten doen om te vermijden dat ook de volgende generatie in een spiraal van (zelf)verwaarlozing terechtkomt. En kijk, dan breekt zowaar een straal van hoop door het grijze zwerk boven de Deense hoofdstad en besef je dat Submarino veel meer is dan de misantropische poel van ellende die de synopsis suggereert.
 
 (HDP)
 

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Einde huwelijk Bill en Melinda Gates

Bill en Melinda Gates gaan scheiden na zevenentwintig jaar huwelijk. Het koppel heeft drie kinderen, [...]

04/05/2021

Analyseer de relatie tussen mens en kat in het Yper Museum

In het Yper Museum opende op 1 mei de tentoonstelling ‘POES. Hoe de kat de mens vangt’. [...]

03/05/2021

Eerste zwangere mummie ontdekt

Poolse wetenschappers ontdekten met behulp van radiologisch onderzoek voor het eerst de mummie van een [...]

02/05/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84