Image
16/11/2010

Submarino

De eerste twintig minuten van Dogma-pionier Thomas Vinterbergs nieuwe film Submarino zijn zo bikkelhard en genadeloos dat je denkt dat de regisseur van Festen definitief de nihilistische toer is opgegaan.

 

 

Twee jonge broertjes met een doorzopen moeder zetten zelf een fles drank aan hun lippen, en ondertussen sterft hun babybroertje in zijn wiegje. Zoals een perverse natuurwet het blijkbaar wil, zorgt die tragische gebeurtenis ervoor dat later de broers op hun beurt aan lager wal geraken. De oudste komt net uit de gevangenis, zuipt bier als water en is zo dom bevriend te raken met een seksuele delinquent, die hem opnieuw in ernstige problemen brengt. De jongste broer is een junkie en dealer, die verblind door vaderliefde niet beseft dat hij door zijn onverantwoordelijk gedrag zijn zoontje Martin vroeg of laat hetzelfde pad dreigt op te sturen. Van een aartsdonker portret van het zelfdestructieve leven in de onderbuik van Kopenhagen, evolueert Submarino langzaam maar zeker naar een hartverscheurende en in al z'n lelijkheid bloedmooie film over hoe mensen die liefdeloos zijn opgevoed, hun radeloze best moeten doen om te vermijden dat ook de volgende generatie in een spiraal van (zelf)verwaarlozing terechtkomt. En kijk, dan breekt zowaar een straal van hoop door het grijze zwerk boven de Deense hoofdstad en besef je dat Submarino veel meer is dan de misantropische poel van ellende die de synopsis suggereert.
 
 (HDP)
 

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Aldi test verkoop verpakkingsvrije producten

In 2020 maakte Aldi bekend hun hoeveelheid plastic verpakkingen te willen halveren tegen 2025. Deze [...]

22/04/2021

Adidas gaat de duurzame toer op met de Stan Smith Forever

De ‘Stan Smith Forever’, zo heet de duurzame variant van de wereldberoemde Stan Smiths die [...]

22/04/2021

Het Instagramprofiel van Ender Scholtens

"Er zijn zoveel mensen online die zich voordoen als iemand die ze totaal niet zijn" 🐣 [...]

21/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84