Image
05/04/2011

Snabba Cash

Snabba Cash is Zweeds voor 'snel geld', en dat is waar zowat alle hoofdpersonages in deze film op uit zijn. Hoe verdien je snel geld als je geen vertrouwen hebt in je lottoformulier? Door je in de criminele onderwereld te begeven, en daaraan blijkt in Stockholm geen gebrek te zijn.

 

 


 

Een gladde student heeft snel geld nodig om zijn status bij zijn rijkeluisvriendjes en -liefje hoog te houden. Hij bedenkt een plan om via de Joegoslavische maffia smerige poen wit te wassen door een bijna failliete bank op te kopen. De pas uit de gevangenis ontsnapte drugdealer Jorge wil nog één grote cokeslag slaan en er dan mee kappen. En de gewelddadige Serviërs vinden dat aan snel geld ook een portie eer hoort vast te kleven, anders gaan hun vuisten jeuken. Wanneer al die personages elkaars pad kruisen, barst de hel los. Je hoort het, de plot van Snabba Cash, naar de misdaadroman van Jens Lapidus, laat zich niet in één zin samenvatten. Maar liefst vier scenaristen waren nodig om het complexe verhaal in twee uur film te gieten, en dan nog is de prent eivol en overbeladen geworden. Snabba Cash - kaskraker van het jaar in Scandinavië - is degelijk en de montage vinnig, maar regisseur Daniel Espinosa en zijn team verliezen onderweg de personages uit het oog, zodat je nauwelijks de tijd krijgt om mee te leven met wat er in sneltreinvaart over het scherm raast. In z'n beste momenten is Snabba Cash een uptempo Dossier K op z'n Zweeds, maar het is ook een overambitieus project dat in al z'n enthousiasme meermaals over je hoofd scheert in plaats van je hart te raken. Een tiendelige tv-reeks had de ingenieuze intrige wellicht beter tot haar recht doen komen.
 
 (HDP)

Bekijk hier de trailer


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

E-boeken ontlenen kan gewoon vanuit je kot

Bibliotheek De Krook in Gent is gestart met het aanbieden van e-boeken. Sinds december kunnen studenten [...]

31/03/2023

Thomas More heeft een nieuwe huisstijl

Tien jaar na het ontstaan van Thomas More wil de grootste hogeschool van Vlaanderen een breder terrein [...]

29/03/2023

Jongeren stuwen bezoekerscijfers Gentse musea omhoog

De Gentse musea halen opnieuw de bezoekerscijfers van voor de coronacrisis. In totaal kregen ze vorig [...]

24/03/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84