Image
19/06/2003

Reality Show 1: On Air

Veelschrijver Jean-David Morvan (op de Franstalige markt lanceert hij dit jaar maar liefst 15 albums) ken je wellicht van het redelijk genietbare 'Al'Togo' dat een paar maanden geleden uitkwam in het Nederlands. Dat hij beter wat meer zou investeren in kwaliteit dan in kwantiteit, mag blijken uit 'Reality Show', een allesbehalve boeiende sf-reeks waarvan het eerste deel vanaf nu On Air is.


Kijk, we kunnen ons voorstellen dat een uitgever gretig toehapt als je een futuristische thriller voorstelt die het thema van de reality tv uitspit. Die ondingen zijn niet nieuw meer, maar worden nog steeds bekeken, en uit films als The Truman Show en Series 7: The Contenders (die laatste is enkel op video en dvd verschenen, maar toch zeer de moeite waard) blijkt dat met het thema iets waardevols kan worden aangericht. Maar Morvan verknoeit het. Hij sleept er de wetten van de robotica van Isaac Asimov bij, en helpt ze vervolgens naar de kloten door zelf een vierde wet te bedenken. Dat Asimov in 'Robots and Empire' zelf al een vierde wet had geïntroduceerd, is hem blijkbaar ontgaan. Het verhaal boeit geen seconde, en de wereld anno 2050 die hij samen met de Spaanse tekenaar Francis Porcel (en met behulp van een tolk) heeft proberen te scheppen, komt geen moment geloofwaardig over. Dat intelligente sf à la Asimov niet te rijmen valt met slappe rip-offs van comix en manga, was halverwege de jaren '90 al bewezen in het terecht geflopte 'I*BOTS'. Dat er intussen een voorbijgaand tv-fenomeen is bijgekomen, verandert daar niets aan. Flauwe kost.

 

(HDP)

 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren praten onderling vaak over geld

Meer dan de helft van de jongeren van 18 tot 24 jaar (54%) praat minstens maandelijks met vrienden over [...]

25/05/2022

Kunststudente publiceert boek dat licht geeft in het donker

Margo Van Onderbergen, studente Beeldende Kunsten/Grafisch Ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen, moest net [...]

24/05/2022

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84