Image
30/03/2011

Never let me go

Mark Romanek is de maker van iconische muziekvideo's als 'Scream' van Michael Jackson en 'Hurt' van Johnny Cash. En heel sporadisch, als hij een script vindt dat echt de moeite waard is, draait hij een film.

 

 

Never let me go is nog maar zijn tweede langspeelfilm, na het uitermate geslaagde One Hour Photo uit 2002. Romanek vroeg aan Alex Garland, de vaste scenarist van Danny Boyle, om een filmscript te maken op basis van Kazuo Ishiguro's gelijknamige cultroman. Het is een verhaal dat door merg en been gaat, over een alternatieve realiteit waarin de mensheid geen ziekte meer kent. Die medische immuniteit wordt echter verkregen door middel van een ethisch zeer dubieuze praktijk: in op het platteland weggemoffelde 'kostscholen' worden klonen van maatschappelijk uitschot gekweekt, om eenmaal ze volwassen zijn als orgaandonoren te dienen. Deze film gluurt achter de muren van zo'n menselijk kweekprogramma en leert wat het doet met jongeren als ze te horen krijgen dat ze in hun korte leven louter dienst zullen doen als levende orgaanfabriek voor een wereldbevolking die bestaat uit kerngezonde eeuwelingen. Uiteraard dien je deze film te beschouwen als een Frankensteineske allegorie voor verworpenheid, eenzaamheid en hoe in elke maatschappij mensen leven ten koste van anderen, maar ook op het eerste niveau werkt deze film verkillend en indringend. Romanek heeft louter op grauwe, winterse locaties gefilmd, zodat je er letterlijk en figuurlijk koud van wordt. Een ijzingwekkend knappe film die nog dagenlang in je hoofd blijft spoken.
 
(HDP)

Bekijk hier de trailer


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jongeren praten onderling vaak over geld

Meer dan de helft van de jongeren van 18 tot 24 jaar (54%) praat minstens maandelijks met vrienden over [...]

25/05/2022

Kunststudente publiceert boek dat licht geeft in het donker

Margo Van Onderbergen, studente Beeldende Kunsten/Grafisch Ontwerp aan Sint Lucas Antwerpen, moest net [...]

24/05/2022

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84