Image
14/09/2011

Howl

Hoe verfilm je het epische gedicht Howl, de eerste paukenslag in de literaire revolutie van de Beat Generation in de jaren vijftig? Filmmakers Rob Epstein en Jeffrey Friedman - grote namen in de wereld van de documentaire film - kozen voor een drieledige aanpak.

 

 

Ze castten James Franco in de rol van dichter Allen Ginsberg, lieten hem het integrale gedicht voorlezen en vulden dat aan met surrealistische animatiebeelden, gebaseerd op originele illustraties van Ginsberg-kompaan Eric Drooker. Tegelijk lieten ze Franco op Ginsbergiaanse wijze improviseren in een fictief interview over Howl.
En tegelijk filmden ze een re-enactment van een geruchtmakend proces dat in 1957 werd gevoerd, waarin een rechter moest oordelen of Howl onder de noemer literatuur viel, dan wel pure obsceniteit was en bijgevolg moest worden verboden. Die mix van ingrediënten leidt tot een interessante arthousefilm die op uitdagende wijs stuitert tussen pseudodocumentaire, biografie, gerechtsdrama en groovy hipstertrip. Je moet 'm gaan bekijken om te snappen wat we bedoelen, maar Howl is allesbehalve een doorsnee film. Tja, dat was Ginsbergs gedicht al evenmin. Een viertal versregeltjes om in de stemming te komen? 'I saw the best minds of my generation destroyed by/ madness, starving hysterical naked,/ dragging themselves through the negro streets at dawn/ looking for an angry fix'.
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Olga Leyers: "Hoewel ik er eigenlijk geen tijd voor had, wist ik dat ik nooit zou stoppen met studeren."

Olga Leyers studeert Rechten, maar - tenzij je zelf ook rondloopt op de Stadscampus van de Universiteit [...]

19/04/2021

De evolutie van de planeet op je scherm met Timelapse

Google Earth heeft er een nieuwe functie bij: Timelapse. Door vijftien miljoen satellietbeelden vanaf [...]

19/04/2021

Tekort aan tuinkabouters in het Verenigd Koninkrijk

In de afgelopen lockdowns was tuinieren een populaire bezigheid. In het Verenigd Koninkrijk en in de [...]

18/04/2021

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84