Image
11/01/2012

Shame

Wanneer je de zaal verlaat na het bekijken van Shame, de tweede langspeelfilm van de Britse hedendaagse kunstenaar Steve McQueen, voel je inderdaad schaamte.

 

Schaamte omdat je als een voyeur hebt zitten kijken naar de neerwaartse spiraal van het hoofdpersonage, een man die dwangmatige seks gebruikt om de emotionele leegte in zijn binnenste toe te dekken. Welk trauma er achter zijn gedrag schuilt, kom je niet te weten, maar je krijgt een hint wanneer zijn labiele zus bij hem komt aankloppen en er barsten verschijnen in zijn pantser van koele playboy. McQueen, die eerder al de filmkunst naar een schier ondraaglijk niveau tilde in zijn claustrofobische IRA-prent Hunger, duwt de toeschouwer genadeloos met de neus op de feiten, niet alleen qua rauwe en onverbloemde naakt- en seksscènes, maar ook en vooral door je de pijn van de personages te laten meevoelen. Langzaam laat hij de ontreddering bij je binnensijpelen, en het resultaat is verbluffend. Het is inmiddels tien dagen geleden dat wij de film zagen, en hij spookt nog steeds door ons hoofd. Shame is échte cinema. De vertolking van Michael Fassbender grenst aan het ongelooflijke: hij griezelig goed, en Carey Mulligan bewijst definitief dat ze een van de beste actrices van haar generatie is. Toch is Shame allerminst een pretje om te bekijken. Sterker nog: we willen 'm het liefst nooit meer opnieuw zien. Maar wat een film, vrienden. Wat een film!
 
(HDP)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Jouw rug is wellicht al een dertiger!

Ergodôme en het departement Ergotherapie van Howest hebben een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat onze [...]

03/06/2022

Eerste LGBTQ+ museumtour in België

Het MSK in Gent lanceert een LGBTQ+ tour door de museumcollectie. Daarin staat de gids stil bij 'andere' [...]

02/06/2022

Franse student plaatst cv op blikje Red Bull

De Franse communicatiestudent Victor Laforge wou maar al te graag een job scoren bij Red Bull en vond [...]

27/05/2022