Image
14/03/2012

Zien drinken doet drinken

 

Als één student op café een shotje bestelt, volgen anderen al snel dat voorbeeld. Psychologe Helle Larsen besloot dat imitatiegedrag te onderzoeken, trommelde daarvoor 500 studenten tussen 18 en 26 jaar oud op en verzamelde ze in een nepcafé aan de Radbout Universiteit Nijmegen. De studenten werd verteld dat ze daar een pauze konden vieren, maar wisten niet dat één iemand ingehuurd was om aan een hoog tempo alcohol te consumeren. En ondertussen werden alle bewegingen nauwlettend bestudeerd…

 

Wat bleek? We gaan niet alleen meer drinken als we vrienden zien drinken, ook onbekende drinkebroers laten ons onbewust die extra glaasjes alcohol bestellen. Niet het geslacht en het stressniveau, maar de genetische kwetsbaarheid speelt daarbij een rol.
(SVR)

  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Dit werd achtergelaten in Belgische Uber-taxi's

Uber heeft zijn zevende jaarlijkse Uber Lost & Found Index gepubliceerd, een indrukwekkend overzicht [...]

01/11/2023

Nieuwe verkorte lerarenopleiding in Brussel

Erasmushogeschool Brussel (EhB) ontwikkelde in samenwerking met scholengroepen in Brussel en de Vlaamse [...]

27/10/2023

Jongeren weten wat sparen is (maar hebben verder weinig financiële kennis)

In opdracht van Argenta ondervroeg onderzoeksbureau iVOX Belgische jongeren tussen 15 en 24 jaar over [...]

25/10/2023

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84