Image
26/09/2003

Chicks on Speed: 99 cents

We dig chicks! En zeker dames die zich van de rest geen pruim aantrekken! Chicks on Speed zijn de drie dames Kiki (Duits), Melissa (New York) en Alex, een Australische. Voor 2003 gooien ze het over de goedkope boeg. 99 cents is voor iedereen, iedereen kan deze plaat veroveren maar niet iedereen kan zich een schilderij van Jeff Koons, de koning van de kitschkunst, veroorloven.


COS blijven bewust een buitenbeentje en zoeken het na hun studies aan de kunstacademie van München in de grafiek, schilderen, kunst kloten, met de pers hun voeten spelen, geschifte platen maken en zwaar scoren met hun en DJ Hell’s versie van de strakke 80’s newwave-hit ‘Warm leatherette’. Ze waren gelanceerd om om ter hipst te worden, maar zijn - en let op, dit is sterk - zichzelf gebleven.

 

99 cents is grappig en duidelijk de COS’s aanpak van wat we in één adem electrokitsch noemen. Een aanpak van doe eens niet zo moeilijk, we’re having fun here! Fun met electrobonks en lekker rockend erboven ‘We don’t play guitars’ naast de stevige kont van Peaches. Dan leute met oude gsm-riedels en een minuten uitgesponnen nette cover van Tom Tom Club, hoe eighties kan het, en opnieuw - jawel - grappig. Steeds het trio dat goed weet wat het in handen heeft, meisjespower maar nooit plat zoals vroeger de cameltoes van L7 of al te stoere lesbo’s met griezelig blonde mèchen. In ‘Coventry’ stadsgidsen met "Mimi lives in Hamburg, that fishy harbour breeze, she says it’s the best place in the world and then she starts to sneeze", lachen in het vuistje en ver daarbuiten. De titeltrack als een strakke electrobodyklets en braken op valse imagos, luchtbelmensen en supermarktlemmingen. Later komt Miss Kittin nog even langs en likt het Velvet Underground in ‘Culture Vulture’, de titel alleen al is een supercool statement.

 

COS zijn lachen en zeggen al zottend hun gedacht. Een heel plezante plaat, hoge electrokitsch-waarden en knappe pastiches van elk klassiek laat 80’s stijltje. Een geslaagde, onpretentieuze, lekkere stijloefening waar wij en de dames niets voor hoeven te snuiven.

 

(LAD)

 


  • Slider
  • Slider

SOCIAL





 

Job in the picture

  • Slider
  • Slider
  • Slider

Belgische jongeren koken pas gezond als het eenvoudig is

Uit een onderzoek van Hello Fresh blijkt dat afvallen voor meer dan 40% van de jongeren een reden is [...]

23/05/2022

Studenten drinken minder alcohol

Uit de vierjaarlijkse enquête 'In hogere sferen' van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere [...]

20/05/2022

Odisee ontwerpt emoji-studiekeuzetest

De studiekeuzetest van Odisee werd gelanceerd om 17-jarigen een makkelijke en leuke tool aan te bieden [...]

18/05/2022

GUIDO NV is het nummer 1 Belgische niche-mediabedrijf naar de doelgroep jongeren (studenten in het bijzonder), scholieren en Young Starters

Bruiloftstraat 127, 9050 Gentbrugge
Tel.: +32 (0) 9 210 74 84